Category: مقالات

آیا می‌دانید سقوط از ارتفاع، رتبه اول حوادث شغلی را به خود اختصاص داده است؟

بالابر هیدرولیکی چگونه به کسب و کار شما کمک می‌کند؟

ایمنی بهتر با بالابرهای هیدرولیکی

طبق گزارشات پزشک قانونی و نیز مرکز تحقیقات حفاظت فنی و بهداشت وابسته به وزارت کار و رفاه اجتماعی، از میان کل حوادث کار که در ایران رخ می‌دهد و منجر به فوت کارگران می‌شود، حدود 45 درصد آن مربوط به حوادث سقوط از ارتفاع است که در این میان صنعت ساختمان بیشترین تعداد فوتی را به خود اختصاص داده است.

این میزان تقریبا معادل 5 درصد از کل مرگ های ناشی از کار است. این آمار در کشورهای توسعه یافته اگرچه کمتر از ایران است ولی همچنان بخش زیادی از حوادث را به خود اختصاص داده که بیانگر اهمیت کار در ارتفاع به صورت ایمن است.

بالابرها می‌توانند در عملکرد روزانه صنعت شما تفاوت ایجاد کنند. طیف گسترده‌ای از انواع بالابر هیدرولیکی، بالابر صنعتی، با ظرفیت و ارتفاع و دسترسی‌های مختلف متناسب با هر محیط کاری وجود دارد. که همگی به بهبود ایمنی و افزایش سرعت کار کمک می‌کنند.

 با توجه به تنوع بالابرها، لازم است در هنگام انتخاب بالابر، برخی نکات از جمله محیط استفاده، سرباز یا سرپوشیده بودن فضا، میزان دسترسی عمودی و افقی و ظرفیت بالابری مد نظر قرار گرفته شوند.

بالابرها به منظور بالابردن افراد، ابزارها و بارهای سبک و سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی بالابرها قابلیت حرکت در محیط را دارند و با توجه به ایمنی بیشتر نسبت به سایر ماشین‌آلات دسترسی به ارتفاع، باعث افزایش کارایی و ایمنی می‌شوند.

آیا نیاز به مشورت با کارشناسانی در زمینه تهیه و استفاده از بالابر دارید ؟ با ما ارتباط بگیرید.

موارد استفاده از بالابر

بالابرها می‌توانند جایگزینی مناسب برای نردبان‌ها و داربست‌ها در صنایعی مانند کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی، انبارها، ارائه‌دهندگان خدمات تعمیر، نگهداری و نظافت، کارگاه های ساختمانی و سایر صنایع مرتبط با کار در ارتفاع، باشند. علاوه بر این، رنگ‌آمیزی، هرس و نگهداری درختان، نصب تجهیزات در ارتفاع (دوربین، شیشه، لامپ، لوله و ...) و ... از کاربردهای خاص‌تر بالابرها بشمار می‌آیند.

خطرات استفاده از نردبان

چرا بهتر است از بالابر نفربر هیدرولیکی بجای نردبان استفاده کنیم؟ در ادامه به برخی از خطرات استفاده از نردبان اشاره شده است، از جمله :

  • پایداری ضعیف

نردبان‌ها باید روی سطوح صاف و ترجیحا خشک قرار بگیرند. حتی وجود اندکی ناهمواری و یا رطوبت حتی روی پله‌ها ممکن است باعث سر خوردن فرد و یا از بین رفتن تعادل نردبان شود.

همچنین هنگام کار بر روی نردبان، این عضلات فرد هستند که عمده وظیفه حفظ تعادل را بر عهده دارند. کوچکترین ایجاد خستگی و لرزش در پا و یا، سرگیجه و حتی خستگی ذهنی و از دست رفتن تمرکز می‌تواند منجر به سقوط نردبان شود.

پایداری ضعیف نردبان

  • خطاهای انسانی

نادیده گرفتن یک سنگ یا لبه پله توسط کارگران کافیست تا نردبان واژگون شود. اگر کارگران در استفاده از نردبان نکات ایمنی را رعایت نکنند، پله‌ها را به اصطلاح دوتا یکی بالا یا پایین بروند و یا از روی پله‌ها بپرند، ممکن است آسیب ببیند. همچنین یکی دیگر از خطرات، حمل کردن ابزار و وسایل همراه کارگر در بالا و پایین رفتن از نردبان است که باعث عدم تعادل و ثبات می‌شود.

  • نقص فنی

نردبان‌ها ممکن است به مرور زمان فرسوده شوند. برخی آسیب‌ها مانند شکستگی یا ترک پله‌ها واضح است اما گاهی ممکن است تا برخی از مشکلات تا زمانی که وزنی روی نردبان وارد نشود، مشخص نباشد.

به طور مثال ممکن است زنجیر یا بسط متصل به لولای نردبال به طور ناگهانی بشکند که در این شرایط احتمال بروز حادثه در هنگام بالارفتن از نردبان بسیار زیاد می‌باشد. بالابرها نیز ممکن است دچار نقص فنی شوند ولی به دلیل پایداری بالا و انواع سیستم‌های ایمنی که برای آن در نظر گرفته می‌شود، احتمال خطرات جانی و یا آسیب دیدگی را به حداقل می‌رسانند.

  • برق گرفتگی

نردبان‌های فلزی که در نزدیکی سیم‌های برق و یا جریان الکتریسیته قرار می‌گیرند، می‌توانند به راحتی جریان الکتریکی را هدایت کرده و باعث بروز خطر برق گرفتگی شوند. در این صورت فردی که روی نردبان است علاوه بر برق گرفتگی، قطعا از ارتفاع نیز سقوط خواهد کرد.

این در حالی است که اگر از بالابر استفاده شود، دیگر خطر سقوط و افزایش شدت جراحات وجود ندارد و سایر افراد راحت تر می توانند به فرد دچار برق گرفتگی کمک کنند. 

خطر برق گرفتگی

  • چالش‌ ارتفاع

ممکن است برای نیازها و کاربردهای مختلف، به نردبان‌هایی با اندازه‌های متفاوت نیاز باشد. نردبان ها اصولا برای دسترسی‌های کوتاه ساخته می‌شوند ولی در محیط کار، ممکن است به دسترسی بیشتر نیاز باشد.

به دلیل آموزش نامناسب، بسیاری از افراد ممکن است زیر نردبان جعبه‌هایی قرار دهند و یا به هر نحوی به دنبال افزایش ارتفاع آن باشند که خود عدم پایداری نردبان را تشدید می‌کند. اصولا بالابر سیار نفری قادرند دسترسی به ارتفاع‌های مختلف و بلندتر را به صورت ایمن فراهم کنند.

بهترین مرکز اطلاعات انواع بالابر در ایران!!!

چرا بالابر، مناسب‌ترین جایگزین برای نردبان و داربست است ؟

بالابرها در بسیاری از کاربردها از نردبان‌ها ایمن‌تر و کاربردی‌تر هستند. علاوه بر نداشتن مشکلات و خطرات نردبان و داربست، از جمله مزایای استفاده از بالابر بجای سایر ابزارهای دسترسی به نقاط مرتفع مانند نردبان و ... می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش خطرات منجر به سقوط کارگران (افزایش ایمنی)

ایمنی در کار یکی از مهم‌ترین موارد در هر صنعت و کسب و کار است.

حتی در کشورهای توسعه یافته ، 20 درصد از تمام صدمات در محل کار ناشی از لغزش، زمین خوردن و یا افتادن از ارتفاع است. استفاده از بالابر ایمن و با کیفیت، می‌توان خطر سقوط و فشار بیش از حد ناشی از حمل و یا بلند کردن را به حداقل برساند.

سقوط از ارتفاع‌، اصلی‌ترین عامل بروز حوادث شغلی در کشور

کاهش خطر کار در ارتفاع با بالابر

استفاده از یک بالابر ایمن، می‌تواند تأثیر زیادی در کاهش آسیب‌های جزئی و یا خطرات جانی کارگران در ارتفاع داشته باشد. طبق مطالعات انجام شده، کارگران ممکن است در این حوادث با اختلالاتی در ماهیچه‌ها، اعصاب، عروق خونی، تاندون‌ها و رباط‌ها، شکستگی‌ها و ... مواجه شوند.

این اختلالات می‌تواند براثر حمل غیراصولی و بلند‌کردن اجسام سنگین ایجاد شوند. استفاده از بالابر می‌تواند به جلوگیری از برخی از این صدمات و اختلالات کمک کند. البته لازم به ذکر است، استفاده از بالابر مستلزم کیفیت و ایمنی بالابر و آموزش دیدن اپراتور دارد.

سطوح مقاوم در برابر لغزش، از سقوط جلوگیری می‌کند و حفاظ اطراف سکو، کارگر را محصور می‌کند. همچنین کمربندهای ایمنی تعبیه شده در برخی بالابرها، سیستم مهار سقوط را تکمیل می‌کند.

با این حال، در نظر داشته باشید که استفاده از بالابر نیز نکات ایمنی خاص خود را دارد و آموزش اپراتور بالابر یکی از الزامات است که اطمینان حاصل می‌کند فرد از گام‌های صحیح در پیشگیری از آسیب مطلع و آموزش دیده است.

  • افزایش سرعت کار و بهره‌وری بیشتر

بالابر، امکان جابجایی افراد، محصولات و بار را با سرعت و حجم بیشتری فراهم می‌کند. همچنین بالابر یک راهکار استاندارد برای جلوگیری از خستگی کارگران ناشی از انتقال بار به ارتفاع است. فرض کنید در یک پروژه ساختمانی نیاز باشد 10000 متر کابل روی سینی‌های کابل قرار گرفته و دوربین‌های مدار بسته نیز نصب شوند. حتی اگر ارتفاع زیاد نباشد و بتوان از نردبان استفاده کرد به نظر شما سرعت انجام کار در مقایسه با بالابر چگونه خواهد بود؟

افزایش سرعت کار با بالابر

  • افزایش درآمد

افزایش راندمان جابجایی و بهره‌وری کارگران، در نهایت منجر به درآمد بیشتر خواهد شد. بالابرها به پیمانکاران کمک می کنند پروژه ها را در زمان کوتاه‌تری به انجا برسانند. حتی می‌توانند با اجاره بالابر خود به سایر پیمانکاران کسب در آمد کنند.

از طرفی انجام برخی کارها که بدون بالابر امکان پذیر نبود نیز میسر خواهد شد، هزینه‌های متفرقه مانند اجاره داربست یا جرثقیل نیز می‌تواند کاهش یابد.

استعلام قیمت و خرید بالابرهای ریلی

  • قابلیت بهره‌برداری متناسب با نیاز

بالابرها قابل تنظیم و سفارشی‌سازی هستند. آن‌ها را می‌توان در داخل و یا حتی خارج از محیط بسته استفاده کرد. همچنین بالابرها را می‌توان مطابق با حجم و ظرفیت باری مد نظر طراحی و تولید کرد.

همچنین ابزارهای متفاوتی به سبد بالابر اضافه می شوند که کار را برای مشتریان تسهیل می‌کنند. به طور مثال اگر قصد نصب لوله یا شیشه در ارتفاع را دارید، ابزارهای مناسب حمل آن به سبد بالابر اضافه شده تا سرعت و ایمنی کار شما دو چندان شود.

  • استفاده حداکثری از فضای موجود

بالابر به صاحبان کسب و کارهای مختلف این امکان را می‌دهد تا از فضای ارتفاع محل نیز استفاده‌ی حداکثری داشته باشند. با توجه به گسترش صنایع و نیاز به فضا جهت انبارداری و ... استفاده از ارتفاع، می‌تواند یکی از نقاط عطف هر محیط کاری به شمار بیاید.

بهترین بالابر را برای کسب و کار خود انتخاب کنید. از کجا و چطور ؟

بهترین بالابر شرکت کلایر

کلایر به عنوان اولین و بزرگترین تولید کننده بالابر ایران از سال 1360 در کنار شماست تا ایمنی، ارگونومی و بهره‌وری محیط کاری خود را به کمک بالابر هیدرولیکی نفری و صنعتی بهبود بخشید. کلایر با دانش فنی و تجربه چندین دهه فعالیت در صنعت ایران، توانسته است بهترین کیفیت محصولات را جهت بهره‌مندی صنایع مختلف فراهم کند.

شما می‌توانید با مراجه به قسمت محصولات کلایر، تنوع محصولی و ویژگی‌های هر کدام از انواع بالابرها را بررسی نموده و جهت دریافت مشاوره رایگان از گفتگوی آنلاین سایت و یا تماس تلفنی استفاده نمایید.




Contact us

Factory :

13th St. , Oshtorjan Ind. Zone , Esfahan , Iran

Tel:          +98 (31) 910141

Fax:         +98 (31) 32245574

E-mail:     info@claier.ir

fb  instagram  plus  linkedin  aparat icon color black yellow

Aseman Machine Asia Co

Aseman Machine Asia Co. is the first and largest manufacturer of scissor lifts in Middle east with more than 30 years of experience. This company also design and produces wagon screw jacks, dock levelers and etc. CLAIER is the brand of this company's products. In recent years, Aseman Machine Asia has become an official distributor of great European companies like ISOLI of Italy and Niftylift from England too in order to satisfy wide range of customers with various applications.

Scroll to Top