Category: مقالات

نکات مهم استفاده از بالابر در تابستان ؟؟!! دستورالعمل‌های OSHA برای اپراتورهای بالابر

استفاده از بالابر در گرمای تابستان

بالابر یکی از ابزارهای مهم در صنعت ساخت و ساز و سایر صنایع است. یکی از موارد تأثیر گذار بر روند انجام کار بر روی بالابر هیدرولیکی، بخصوص در فضای باز، شرایط آب و هوایی می‌باشد. باد و طوفان، باران و برف، گرما یا سرمای شدید، رطوبت یا خشکی بیش از حد و ... مواردی هستند که در استفاده و نگهداری از بالابر نفر لازم است به آن توجه داشت.

اگر باد به حدی شدید باشد که گرد و غبار بینایی فرد بر روی بالابر را مختل کند، استفاده از بالابر خطرناک می‌باشد. همچنین در سرعت های باد بالا خطر واژگونی بر اثر شدت باد وجود داشته دارد، بهتر است از بالابر استفاده نشود. توجه داشته باشید که " سازنده بالابر نفری ملزم به ارائه میزان قابلیت تحمل باد دستگاه تولیدی خود می‌باشد. "

همچنین با توجه به آنکه سازه بالابر هیدرولیکی از فولاد یا فلزات دیگر ساخته می شود، ممکن است تغییرات هوا به مرور زمان بر ساختار آن نیز تأثیر منفی بگذارد. به ویژه اگر کیفیت و نوع رنگ متناسب با محیط مورد استفاده نباشد.

به همین دلیل است که سازمان ایمنی و بهداشت شغلی یا به اختصار OSHA دستورالعمل‌هایی را برای کمک به اپراتورها و کارگران و صاحبان بالابر صنعتی در این شرایط ارائه می‌کند.

با وجود فرا رسیدن فصل گرما، تمرکز ما در این مقاله بر مزایا و همچنین چالش‌ها و نکاتی جهت کاهش مشکلات کار بر روی بالابر در شرایط آب و هوایی تابستانی می‌باشد. در ادامه با ما همراه باشید :

دستورالعمل‌هایی برای آب و هوای گرم

با فرا رسیدن فصل تابستان و گرمای شدید هوا، رعایت برخی نکات جهت حفظ عملکرد مناسب و ایمنی کارکنان در استفاده از بالابر نفر بخصوص در فضای باز یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بهره برداران از این ابزار کاربردی می‌باشد.

چالش‌های هوای گرم برای کارگران

  • چالش اول

اولین چالشی که در استفاده از بالابر هیدرولیکی در شرایط آب و هوایی تابستانی و گرم ممکن است با آن مواجه شوید، نگهداری و تعمیرات بالابر است. در هوای گرم، احتمال خرابی و فرسودگی قطعات بالابر بیشتر می‌شود. بنابراین، برای جلوگیری از خرابی بالابر، لازم است قطعات را به صورت منظم بازرسی، تعمیر و یا تعویض نمایید.

مهم‌ترین عامل در این خرابی ها استفاده از روغن هیدرولیک نامناسب است. شرایط آب و هوایی مختلف نیاز به روغن هیدرولیک متفاوتی دارد. بهتر است روغن بالابر را در فصول سرد و گرم با توجه به شرایط محیطی تعویض نمایید تا عمر بالابر صنعتی خود را افزایش دهید.

برای مشاوره در خصوص نوع و کیفیت روغن هیدرولیک مناسب بالابر نفر در شرایط جوی مختلف ، می‌توانید با کارشناسان کلایر تماس بگیرید.

  • چالش دوم

دومین چالش در استفاده از بالابر صنعتی در شرایط آب و هوایی تابستانی و گرم، ایمنی کارکنان (اپراتور) است. در هوای گرم، فرد ممکن است دچار خستگی، سرگیجه و حتی نارسائی عضلانی (مشکلات سلامتی ناشی از گرمای شدید) شود.

 بنابراین، لازم است که کارفرما اطمینان حاصل کند که کارکنان با شرایط آب و هوایی تابستانی آشنا هستند و سلامت و ایمنی آن‌ها در خطر نمی‌باشد. در چنین شرایطی استفاده از ابزارهای ایمنی مانند کلاه، کمربند ایمنی و... اهمیت بیشتری به خود خواهد گرفت.

  • چالش سوم

سومین چالش در استفاده از بالابر هیدرولیک در شرایط آب و هوایی تابستانی و گرم، عملکرد بالابر است. در هوای گرم، و افزایش دمای روغن هیدرولیک، بالابر ممکن با مشکلات فنی روبرو شود که باعث اختلال در عملکرد آن می‌شود.

بنابراین، لازم است قبل از شروع کار و به طور منظم، بالابر را به صورت دقیق بررسی کنید تا اطمینان حاصل شود که به طور صحیح عمل می‌کند. یک راهکار بسیار مؤثر استفاده از خنک کن روغن هیدرولیک است.

این قطعه علاوه بر بهبود عملکرد بالابر در هوای گرم، عمر کاری بالابرهایی که در مناطق گرم به کار گرفته می‌شوند را افزایش خواهد داد. در ادامه نکاتی ذکر شده که رعایت آن‌ها باعث بهبود کلی عملکرد و حفظ سلامت افراد و در نتیجه صرفه اقتصادی می‌باشد :

OSHA صنایع را به استفاده از شاخص گرما برای محافظت از کارگران در هوای گرم توصیه می‌کند. این شاخص، رطوبت و دما و چگونگی تأثیر آن بر ایمنی کارگران در فضای باز را محاسبه می‌کند.

 با رعایت این شاخص، کارفرما می‌تواند اقدامات مناسبی را برای محافظت از کارگران خود در فضای باز در برابر بیماری‌های ناشی از گرما انجام دهد.

شاخص دمای هوا

مزایای استفاده از بالابر در روزهای گرم تابستان :

  • دسترسی آسان به محل کار

با استفاده از بالابر در آب و هوای گرم تابستانی، کارگران می‌توانند به راحتی به ارتفاعات بالا دسترسی پیدا کنند. این امر از نیاز به استفاده از پلکان های پیچیده و طولانی برای رفت و آمد ، کار بر روی داربست های داغ و نیاز به حفظ تعادل و حتی کار بر روی نردبان های نا ایمن و... جلوگیری می‌کند و در زمان و انرژی صرفه جویی می‌شود.

  • ایمنی بالا

بالابرها معمولاً دارای سیستم‌های ایمنی پیشرفته‌ای هستند که در شرایط آب و هوای گرم تابستانی نیز به خوبی عمل می‌کنند. این سیستم‌ها شامل قفل‌کن های هیدرولیکی ایمنی، سیستم‌های خنک کننده و حفاظ اطراف سکو برای جلوگیری از سقوط کارگران، اتصالات مناسب برای کمربند ایمنی و... می‌باشند.

 این ویژگی‌ها باعث می‌شوند که کار بر روی بالابر نفر در آب و هوای گرم تابستانی به نسبت سایر وسایل دسترسی به ارتفاع، به صورت ایمن و بی‌خطر انجام شود.

  • افزایش بهره‌وری

بالابرها به کارگران امکان می‌دهند تا در مدت زمان کوتاهی بتوانند به ارتفاعات بالا صعود کنند. این امر باعث افزایش بهره‌وری در پروژه‌های صنعتی و ساختمانی می‌شود و زمان انجام کار و ماندن در محیط گرم را کاهش می‌دهد.

 همچنین به راحتی می‌توان چتر و سایه‌بان را به سکوی بالابر نفری متصل نمود تا از تابش مستقیم آفتاب به کارگران جلوگیری شود.

" در صورتی که تمایل به مشاهده انواع بالابر دارید، کلیک کنید. "

استفاده از چتر روی بالابر

توصیه‌هایی برای روزهای گرم جهت استفاده از بالابر

 

  • هنگامی که دمای هوا خیلی بالا باشد، ترجیحا در فضای باز از بالابر استفاده نکنید. سعی کنید طوری برنامه‌ریزی کنید که کار بر روی بالابر در ساعات خنک‌تر روز مانند صبح زود انجام شود.

 

  • در روزهای گرم، کارگران باید به طور مداوم در طول روز آب خنک بنوشند تا از کم آبی بدن (دهیدراسیون) جلوگیری شود.

 

  • استراحت در مناطق سایه‌دار و دارای تهویه مطبوع برای ریکاوری و بازیابی انرژی در طول روز ضروری است. فعالیت بیش از حد در گرما می‌تواند بشدت بر سلامتی تأثیرات منفی داشته باشد.

 

  • کلاه آفتابگیر و لباس‌های مناسب برای هوای گرم و سایه بان را برای کارگران مهیا کنید. (لباس‌های سبک که اجازه گردش هوا را می‌دهند)

 

  • برای محافظت از پوست از کرم ضد آفتاب متناسب با درجه سازگار با پوست خود استفاده کنید. بخصوص اگر به مدت طولانی در فضای باز کار می‌کنید.

 

  • در طول روز، به طور شفاهی با کارگران ارتباط داشته باشید تا علائم گرمازدگی را در آنان بررسی و پیش از بدتر شدن حال وی، مشکل را برطرف نمائید.

 

  • پیش از استفاده، وضعیت بالابر را از لحاظ عملکرد و ایمنی بررسی کنید.

 

  • مراقب سطوح داغ مانند نرده‌های فلزی بالابر صنعتی باشید. با پوشیدن دستکش یا استفاده از پوشش محافظ، اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید.

​​​​​​​

  • به خاطر داشته باشید، ایمنی همیشه باید در اولویت باشد. اگر گرما بیش از حد شود، بهتر است عملیات تا بهبود شرایط به حالت تعلیق در آید.

​​​​​​​

ایمنی کار در تابستان

تأثیر دمای بالا بر عملکرد بالابر

افزایش دما و گرمای شدید می‌تواند تأثیرات متعددی بر عملکرد بالابر داشته باشد. در ادامه برخی تأثیرات مهمی که گرما بر بالابر می‌گذارد را بررسی خواهیم کرد :

  • کاهش قدرت و کارایی بالابر

دمای بالا باعث کاهش عملکرد موتور و پمپ هیدرولیک بالابر می‌شود. این امر می‌تواند منجر به کاهش سرعت حرکتی بالابر و کاهش ظرفیت تحمل بار آن شود و یا در حرکات لرزش ایجاد کند.

  • کاهش عمر مفید قطعات

دمای بالا می‌توانند عمر مفید قطعات و سیستم‌های داخلی بالابر را کاهش دهند. این ممکن است منجر به افزایش نیاز به تعمیر و تعویض قطعات، نشت و یا رسوب مایعات و سوخت و ... منجر شود.

  • تأثیر بر عوامل انسانی

دمای بالا می‌توانند بر کارکنانی که با بالابر هیدرولیکی کار می‌کنند تأثیر بگذارند. این ممکن است منجر به خستگی سریع‌تر، کاهش تمرکز، افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با گرما، و کاهش عملکرد کاری آنان شود.

  • افزایش مصرف انرژی و هزینه

در هوای گرم، بالابرها نیاز به مصرف انرژی (الکتریکی یا سوخت) بیشتری دارند. این امر می‌تواند منجر به افزایش هزینه‌های مربوط به کار با بالابرها شود.

کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه انتخاب بالابر مناسب : کلیک کنید.

تعمیرات و نگهداری بالابر

آسیب‌های ناشی از گرما برای سلامتی افراد

گرمای بیش از حد می‌تواند مشکلات زیادی را برای سلامتی فرد داشته از جمله گرفتگی عضلانی ناشی از گرما، گرمازدگی و ... . گرفتگی عضلانی ناشی از گرما باعث درد یا اسپاسم عضلانی معمولا در نواحی پاها یا شکم رخ می‌دهد که بر اثر تعریق زیاد و از دست دادن الکترولیت‌ها ایجاد می‌شود.

گرمازدگی با تعریق شدید، نبض ضعیف، حالت تهوع، سرگیجه و خستگی مفرط مشخص می‌شود. این مسئله به علت ناتوانی بدن در خنک کردن خود ایجاد می‌شود و در صورت عدم درمان به موقع ممکن است منجر به شوک و حتی مرگ شود.

این عارضه جدی‌ترین نوع آسیب ناشی از گرما است و زمانی رخ می‌دهد که بدن قادر به تنظیم دمای خود نباشد. از علائم کلی گرمازدگی می‌توان به بالارفتن دمای بدن ( 40 درجه سانتی گراد یا بالاتر )، قرمزی پوست، نبض سریع، سردرد، سرگیجه و حالت تهوع اشاره کرد. در این مواقع لازم است به سرعت با اورژانس تماس گرفته شود.

گرمازدگی کارگر در تابستان

نتیجه گیری

کار با بالابر در شرایط آب و هوایی سخت و نامساعد از جمله هوای گرم فصل تابستان، چالش برانگیز است. با رعایت مواردی که در این مقاله ذکر شد، می‌توانید بهره‌ی بیشتری از بالابر خود در فضای باز در این شرایط داشته باشید.

همچنین، به یاد داشته باشید که اولین اولویت همواره ایمنی و بهداشت کارکنان است. به هر ترتیب در صورت گرما زدگی و اسپاسم عضلانی و بروز حادثه، به نظر شما فردی که در سبد بالابر قرار دارد احتمال سقوط بیشتری دارد و یا فردی که روی داربست و نردبان ایستاده است ؟؟؟

تفاوت‌ بالابر و آسانسور را در این مقاله مطالعه کنید.




Contact us

Factory :

13th St. , Oshtorjan Ind. Zone , Esfahan , Iran

Tel:          +98 (31) 910141

Fax:         +98 (31) 32245574

E-mail:     info@claier.ir

fb  instagram  plus  linkedin  aparat icon color black yellow

Aseman Machine Asia Co

Aseman Machine Asia Co. is the first and largest manufacturer of scissor lifts in Middle east with more than 30 years of experience. This company also design and produces wagon screw jacks, dock levelers and etc. CLAIER is the brand of this company's products. In recent years, Aseman Machine Asia has become an official distributor of great European companies like ISOLI of Italy and Niftylift from England too in order to satisfy wide range of customers with various applications.

Scroll to Top