Category: مقالات

مهم‌ترین تجهیزات حفاظت فردی (PPE) جهت کار در ارتفاع | ایمنی کار روی بالابر

تجهیزات ایمنی بالابر

سقوط از ارتفاع یک خطر بزرگ در محیط‌های کاری است که سالانه منجر به تلفات و جراحات در طیف وسیعی از صنایع می‌شود. سقوط ممکن است از نردبان، داربست، چهارپایه و یا حتی بالابر اتفاع بیفتد.

سقوط از ارتفاع رتبه اول حوادث شغلی : مطالعه مطلب

بر اساس مقررات، کارفرمایان و کارشناسان ایمنی محیط کار، ملزم به شناسایی خطرات سقوط، ارزیابی تمامی جنبه‌های خطر کار در ارتفاع و حذف آن‌ها هستند. لازم به ذکر است بر اساس قوانین، فعالیت‌هایی که در ارتفاع بالابی 2 متر انجام گیرد، کار در ارتفاع تلقی می‌شود. البته این قوانین ممکن است در کشورهای مختلف، اندکی متفاوت باشد.

بهترین راه برای کاهش خطرات ناشی از کار در ارتفاع، اجتناب از کار در ارتفاع تا حد ممکن است. اما در صورتی که این کار عملی نباشد، نیاز است اقدامات و الزامات پیشگیری از بروز حوادث و ارتقاء ایمنی در نظر گرفته شود.

PPE به چه معناست ؟

یکی از اصلی‌ترین و رایج‌ترین اقدامات کنترلی، استفاده از تجهیزات حفاظت شخصی (به اختصار PPE) برای کارگران و افرادی که قصد کار در ارتفاع را دارند، می‌باشد.

تجهیزات حفاظت شخصی (PPE) به لباس‌ها و تجهیزات محافظ چشم، سر، گوش، دست، پا، بدن، سیستم تنفسی و ... اشاره دارد. این تجهیزات برای محافظت از افراد در برابر خطرات، صدمات و عفونت‌ها و به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض خطرات شیمیایی، بیولوژیکی و فیزیکی استفاده می‌شوند.

تجهیزات ایمنی کار در ارتفاع

یکی از نکات مهم در تجهیزات ایمنی، مطابقت آن‌ها با استانداردها می‌باشد و زمانی که اندازه و تناسب کامل با کاربر خود را داشته باشد، بیشترین تأثیر را خواهد داشت.

به طور کلی تجهیزات PPE بر اساس ناحیه محافظت، به دسته‌های PPE پوست، چشم، تنفسی، سر، دست، پا، بدن و حفاظت از سقوط دسته بندی می‌شوند.

نقش حسگرها در کاهش حوادث بالابر : بخوانید !!

برخی از تجهیزات حفاظت شخصی رایج کار در ارتفاع

شناسایی این تجهیزات همیشه ساده نیست، زیرا مقررات و استانداردهای هر شغل نیازمند آنالیز دقیق و گسترده و زمینه‌ای خطرات احتمالی است. در ادامه با برخی از تجهیزات حفاظت شخصی کار در ارتفاع آشنا خواهید شد :

 

  • مهار ایمنی (هارنِس)

مهار ایمنی (هارنس)

 

یکی از تجهیزات حیاتی کار در ارتفاع که برای ایمنی افراد در شرایط خطرناک استفاده می‌شود، هارنِس (Harness) است. این وسیله از تسمه‌های چرمی یا فلزی ساخته شده است که به طور منظم به یکدیگر متصل شده و بدن را مهار می‌کنند تا در صورت سقوط ناگهانی، فرد را نگه دارند.

مکانیزم کلی عملکرد هارنس همانند طنابی است که به دور کمر پیچیده می‌شود. این وسیله در طول زمان تکامل یافته است و هم اکنون در انواع مختلف و برای مقاصد متنوع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

harness

 

  • لنیارد و قلاب اتصال

طناب لنیارد

 

لنیارد وسیله‌ای تشکیل شده از یک قطعه طناب محکم و حداقل دو قلاب اتصال است. یک سر لنیارد به جایی محکم متصل شده و سر دیگر آن به هارنِس متصل می‌شود.

این وسیله کاربردی، در انواع مختلف در بازار موجود است و جزء الزامات تجهیزات حفاظت شخصی افراد برای کار در ارتفاع شناخته می‌شود.

lanyard

مقایسه انواع بالابرهای ایمن جهت کار در ارتفاع

  • نقاط لَنگر (Anchor point)

نقطه لنگر

 

نقاط مهار یا نقاط لَنگر، که حتما باید توسط فرد ماهر و آموزش دیده نصب شود، محلی محکم و قابل اتکایی است که قلاب و طناب‌های ایمنی نگهدارنده به آن متصل می‌شوند. این نقاط باید به طور منظم بررسی و از استحکام آن‌ها اطمینان حاصل شود.

انکر پوینت

 

  • ابزار جلوگیری از سقوط یا فال اَرِست (Fall arrest)

ابزار جلوگیری از سقوط

 

تجهیزات متوقف کننده سقوط یا به فال اَرِست، با ایجاد یک نیروی شتاب منفی کنترل شده بر فرد، برای سقوط‌های آزاد طولانی و جاهایی که نیاز به خاصیت الاستیک است، استفاده می‌شوند.

فال ارست بر روی یک تکیه‌گاه متصل می‌شود تا مانع از سقوط فرد شود. انواع این وسیله ظرفیت تحمل وزن متفاوتی دارد که حتی تا 2000 کیلوگرم هم می‌رسد.

فال ارست

 

  • کلاه ایمنی مخصوص کار در ارتفاع (Helmet)

در هنگام کار در ارتفاع در سه حالت ممکن است به سر صدمات جدی وارد شود. سقوط اجسام از ارتفاع بالاتر، برخورد سر با اشیاء ثابت و یا متحرک موجود در مسیر و برخورد سر با اشیاء پس از سقوط از ارتفاع. با توجه به موارد گفته شده، استفاده از کلاه ایمنی در ارتفاع الزامی می‌باشد.

کلاه ایمنی کار در ارتفاع

 

  • دستکش ایمنی

دستکش‌های یکی از تجهیزات ایمنی مهم در حفاظت از دستان شما می‌باشد. هنگام کار در ارتفاع، احتمالا از ابزارهایی استفاده می‌کنید که لازم است جهت نگه داشتن و همچنین ایمنی بیشتر، از دستکش استفاده کنید.

دستکش‌های ایمنی انواع مختلفی دارند که متناسب با نوع کاری که انجام می‌گیرد، انتخاب جنس و نوع دستکش انجام می‌شود.

دستکش ایمنی

 

  • کفش ایمنی

محافظت از پا در برابر سقوط اجسام و یا اتفاقات دیگر یکی از ضروریات حفاظت فردی می‌باشد. بنابراین لازم است از کفش محافظ متناسب با کار خود استفاده کنید.

کفش ایمنی

 

  • عینک محافظ

عینک‌های ایمنی از چشمان کارگران در مقابل ذرات جامد و مواد شیمیایی و همچنین در هنگام انجام جوشکاری و ... در ارتفاع محافظت می‌کنند.

عینک ایمنی

راهنمای استفاده از بالابر در سطوح شیبدار

دلایل اهمیت استفاده از تجهیزات حفاظت فردی (PPE)

طبق سلسله مراتب کنترل‌های موسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی (NIOSH)، تجهیزات حفاظت فردی به عنوان آخرین سطح دفاعی برای جلوگیری از صدمات، بیماری‌ها و تلفات شغلی شناخته می‌شود. برخی از صنایع آن را با سایر اقدمات کنترلی ترکیب کرده‌اند تا محیطی امن و سالم را برای کارگران خود تضمین کنند.

در ادامه برخی از مزایای استفاده از تجهیزات حفاظت فردی (PPE) را مرور خواهیم کرد :

 

  • جلوگیری از بروز حادثه و آسیب در محیط کار مانند اصابت اشیاء، سقوط و ...
  •  
  • محافظت از کارکنان در برابر قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی
  •  
  • بهبود بهره‌وری و کارایی کارکنان و اطمینان آن‌ها از محافظت از خود در کوتاه مدت و همچنین اثرات طولانی مدت
  •  
  • رفع مسئولیت کارفرما از پرداخت خسارات و غرامت بر اثر آسیب‌دیدگی پرسنل
  •  

تماس با کارشناسان کلایر و دریافت مشاوره ایمنی کار در ارتفاع : کلیک کنید.

نتیجه گیری

استفاده از تجهیزات ایمنی فردی (PPE) در هنگام کار در ارتفاع امری بسیار حیاتی و ضروری است. این تجهیزات نقش بسیار مهمی در جلوگیری از تصادفات و آسیب‌های جسمی و حتی نجات جان افراد ایفا می‌کنند. برای ایمنی کارگران و حفظ سلامتی آن‌ها، تجهیزات ایمنی فردی باید به طور صحیح انتخاب، تهیه و استفاده شوند.

 




Contact us

Factory :

13th St. , Oshtorjan Ind. Zone , Esfahan , Iran

Tel:          +98 (31) 910141

Fax:         +98 (31) 32245574

E-mail:     info@claier.ir

fb  instagram  plus  linkedin  aparat icon color black yellow

Aseman Machine Asia Co

Aseman Machine Asia Co. is the first and largest manufacturer of scissor lifts in Middle east with more than 30 years of experience. This company also design and produces wagon screw jacks, dock levelers and etc. CLAIER is the brand of this company's products. In recent years, Aseman Machine Asia has become an official distributor of great European companies like ISOLI of Italy and Niftylift from England too in order to satisfy wide range of customers with various applications.

Scroll to Top