Category: مقالات

تضمین ایمنی با سازمان ایمنی و بهداشت شغلی (OSHA) | هر آنچه لازم است درباره این سازمان بدانید.

osha

محیط‌های کاری باید برای تمامی کارکنان و افرادی که در آن فعالیت می‌کنند، ایمن و سالم باشد. ایمنی و بهداشت در محیط کار اهمیت بسزایی دارد و برای تضمین آن، ایجاد استانداردها و مقررات مشخص ضروری است.

اداره ایمنی و بهداشت شغلی یا به اختصار "OSHA"، به عنوان یکی از مهم‌ترین سازمان‌ها، وظیفه ایجاد و اجرای استانداردها و مقررات مرتبط با ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در محیط کار را دارد.

OSHA نه تنها در ایالات متحده بلکه در سراسر جهان به عنوان منبعی مهم از معیارها و دستورالعمل‌ها در زمینه ایمنی و بهداشت شغلی شناخته می‌شود. این مقاله تلاش می‌کند تا به طور جامع به OSHA و نقش آن در تضمین ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در محیط کار پردازد.

آشنایی بیشتر با OSHA و تاریخچه‌ی آن

اگر در یک محیط کار حرفه‌ای کار کرده باشید، احتمال اینکه نام اُشا (OSHA) به گوشتان رسیده باشد وجود دارد. اما دقیقا OSHA چیست ؟

Occupational Safety and Health Administration یا به اختصار OSHA به معنی سازمان ایمنی و بهداشت شغلی و بخشی از وزارت کار ایالات متحده آمریکا می‌باشد.

کنگره آمریکا OSHA را در سال 1971 و پس از تصویب قانون ایمنی و بهداشت شغلی در سال 1970 میلادی، پس از تجدید نظرهای متعدد، تأسیس کرد. این اداره بوجود آمد تا ایجاد و اجرای استانداردها و مقررات مرتبط با ایمنی و بهداشت، کاهش حوادث و صدمات شغلی را بر عهده داشته باشد.

تاریخچه کار در ارتفاع

OSHA  از زمان آغاز به کار خود، یک بازیگر کلیدی در تغییر چشم انداز ایمنی کارگران بود. به طور کلی، هدف اصلی از تأسیس OSHA حفظ سلامت افراد در محیط‌های کاری بود.

در آن زمان محیط کار در ایالات متحده دچار مشکلات جدی از لحاظ ایمنی و بهداشت بود. بطوری که روزانه صدمات جسمی و روحی روانی جدی برای تعداد زیادی از کارکنان پیش می‌آمد.

اهمیت و هدف OSHA چیست ؟

به عنوان یک سازمان مستقل وابسته به دولت ایالات متحده آمریکا، اهمیت و اهداف مهمی دارد که در اینجا به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد :

  • حفظ ایمنی و سلامت کارکنان

یکی از اهداف اصلی این سازمان، حفظ ایمنی و سلامت کارکنان در محیط کار است. این اداره با ایجاد استانداردها و مقررات مناسب تلاش می‌کند تا از وقوع حوادث و صدمات جلوگیری کند.

همچنین مطالعه کنید : رتبه اول حوادث شغلی در دنیا

  • کاهش تخلفات و نقض حقوق کارکنان

مقررات دقیقی که OSHA تدوین و ابلاغ می‌کند، به نوعی الزام قانونی برای کارفرمایان ایجاد خواهد کرد. اجرای این قوانین به بهبود شرایط کاری و جلوگیری از ضایع شدن حقوق کارکنان منجر می‌شود.

  • آموزش و اطلاع‌رسانی

اگرچه OSHA در آمریکا واقع شده است. اما به لطف اینترنت، اطلاعات و منابع آموزشی برای کارکنان و کارفرمایان در سرتاسر دنیا فراهم می‌شود تا ایمنی و بهداشت کاری در همه جا رواج پیدا کند. این اطلاع‌رسانی به بهبود دانش و آگاهی افراد در مورد خطرات مرتبط با شرایط کاری کمک می‌کند.

آموزش ایمنی شغلی

 

  • تحقیقات و مطالعات

OSHA به منظور یافتن روش‌های بهتر و ارتقاء ایمنی کارکنان، به انجام تحقیقات و مطالعات مرتبط با ایمنی و بهداشت کاری می‌پردازد.

استانداردها و مقررات OSHA

OSHA بر اساس رسالت خود، به ایجاد استانداردها و مقررات دقیقی برای ایمنی و بهداشت حرفه‌ای می‌پردازد. استانداردهابر اساس تحقیقاات دقیق در محل کار و بازخورد طیف متنوعی از ذینفعان، از جمله کارشناسان فنی، کارفرمایان، اتحادیه‌ها و سایر طرف‌های مرتبط ایجاد شده‌اند. این مقررات به تدریج به روز می‌شوند و پیروی از آن‌ها اجباری است.

برخی از مهم‌ترین موضوعاتی که تحت استانداردهای OSHA قرار دارند، عبارتند از :

 

  • ایمنی ابزار و تجهیزات کاری
  •  
  • ایمنی در محیط‌های خطرناک، مانند کار با مواد خطرناک و یا ابزار آلات خطرناک
  •  
  • محافظت در برابر بروز حوادثی مانند آتش‌سوزی، سیل، زلزله و ...
  •  
  • ایمنی کار در ارتفاعات (استفاده از تجهیزات حفاظت فردی کار در ارتفاع)
  •  
  • ایمنی در جوشکاری و برشکاری
  •  
  • ایمنی در کار با مواد شیمیایی
  •  
  • ایمنی در ساخت و ساز
  •  
  • سایر موارد
  •  

OSHA برای اکثر مشاغل و صنایع اقدام به تعیین استانداردهای خاصی نموده است. به عنوان مثال برای صنایع ساختمانی، صنعت نفت و گاز، معدن، بهداشت و درمان و ....

همچنین مطالعه کنید : کاربرد بالابر در صنعت نساجی

دستورالعمل‌های ایمنی شغلی

 

برای اطمینان از اجرای استانداردهای OSHA کارفرمایان باید برخی اقدامات را انجام دهند. این موارد شامل بازرسی از محل کار برای خطرات احتمالی، حذف یا به حداقل رساندن خطرات، نگهداری سوابق حوادث و آسیب‌ها، آموزش کارکنان برای تشخیص خطرات ایمنی و بهداشتی جهت جلوگیری از بروز حوادث می‌باشد.

OSHA همچنین کارکنان را ملزم به رعایت قوانین و استانداردهای قابل اجرا، پیروی از مقررات، پوشیدن تجهیزات حفاظتی مورد نیاز و گزارش شرایط خطرناک و گزارش صدمات و مسائل بهداشتی مربوط به شغل می‌کند.

تأثیرات مثبت OSHA

  • کاهش حوادث کاری

اجرای مقررات OSHA به کاهش تصادفات و حوادث کاری منجر شده و سلامت کارکنان را حفظ می‌کند.

  • کاهش هزینه‌ها

حوادث کاری باعث افزایش هزینه‌های درمانی و پرداخت خسارات می‌شوند. رعایت مقررات ایمنی و در نتیجه کاهش حوادث، به کاهش این هزینه‌ها کمک کرده و برای کارفرمایان از نظر مالی مفید خواهد بود.

  • افزایش مهارت‌ها و آگاهی

ارائه‌ی آموزش‌هایی به کارفرمایان و کارکنان، باعث ارتقاء مهارت‌ها و آگاهی افراد در زمینه ایمنی و بهداشت محیط کار می‌شود.

  • رقابتی‌تر شدن صنایع

صنایعی که استانداردهای OSHA را رعایت کنند، راحت‌تر تأیید ایمنی و بهداشت را خواهند گرفت و در بازار اعتبار بیشتری کسب خواهند کرد.

 

ایمنی در صنعت

تحولات اخیر و نقش OSHA در حفظ اهداف

تغییرات در محیط‌های کاری به ویژه در زمینه فناوری و مصرف مواد شیمیایی، نیاز به بروزرسانی و تحول مقررات ایمنی و بهداشت جدید را بیشتر کرده است. همچنین اهمیت تعامل بین کشورها در ایجاد استانداردهای مشخص شده و مشکلات جهانی ایمنی و بهداشت، در سال‌های اخیر بیش از پیش مطرح شده‌اند.

مقررات OSHA روز به روز توسعه پیدا می‌کنند و این آگاهی از این موارد برای کارکنان و کارفرمایان نیز ضروری است تا با تغییرات قوانین ایمنی و بهداشت و روش‌های نوین آشنا شوند.

OSHA همچنین به عنوان یک مدافع قوی برای حقوق کارکنان عمل می‌کند. طبق مقررات این سازمان، کارکنان حق دسترسی به دستورالعمل‌های بروز OSHA، اقدامات احتیاطی و رویه‌های محل کار را دارند.

آنان اگر معتقدند شرایط خطرناک یا نقض در محل کارشان وجود دارد، می‌توانند بازرسی OSHA را درخواست کنند. علاوه بر این سازمان‌های قضائی از کارگرانی که شکایت می‌کنند یا تخلفات احتمالی کارفرمایان را گزارش می‌دهند، حمایت می‌کند.

OSHA برای حمایت از مأموریت خود برنامه‌های مختلفی مانند برنامه اتحاد اجرا می‌کند کا در آن کارفرمایان، اتحادیه‌های کارگری، گروه‌ها و اصناف تجاری، سازمان‌های دولتی و مؤسسات آموزشی را قادر می‌سازد تا برای جلوگیری از آسیب‌ها و بیماری‌های محل کار، همکاری مشترک داشته باشند.

سازمان ایمنی شغلی

 

نتیجه گیری

OSHA به عنوان یک سازمان مهم در تضمین امنی و بهداشت کارکنان در محیط‌های کاری، نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. ایجاد استانداردها و مقرات دقیق، آموزش‌های مرتبط و اجرای آن‌ها باعث کاهش حوادث کاری و بهبود ایمنی کارکنان می‌شود.




Contact us

Factory :

13th St. , Oshtorjan Ind. Zone , Esfahan , Iran

Tel:          +98 (31) 910141

Fax:         +98 (31) 32245574

E-mail:     info@claier.ir

fb  instagram  plus  linkedin  aparat icon color black yellow

Aseman Machine Asia Co

Aseman Machine Asia Co. is the first and largest manufacturer of scissor lifts in Middle east with more than 30 years of experience. This company also design and produces wagon screw jacks, dock levelers and etc. CLAIER is the brand of this company's products. In recent years, Aseman Machine Asia has become an official distributor of great European companies like ISOLI of Italy and Niftylift from England too in order to satisfy wide range of customers with various applications.

Scroll to Top