Category: مقالات

چه نکاتی را لازم است در هنگام وزش باد و کار در ارتفاع رعایت کنیم ؟ ایمنی کار بر روی بالابر

کار در ارتفاع در باد

باد، از عوامل تهدیدکننده جدی در هنگام کار در ارتفاع است. با فرارسیدن فصل پاییز و آب و هوای مخصوص آن، این عامل اهمیت خود را بیشتر نشان می‌دهد. زمانی که باد می‌وزد، بالابر و یا هر وسیله‌ی دیگر کار در ارتفاع، ممکن است پایدار نباشد.

ارتباط باد و ارتفاع به این صورت است که هرچه بالاتر می‌روید، در معرض خطر بیشتری هستید و باد با شدت کمتری قادر است باعث بروز حادثه شود. در صورتی‌که شرایط آب و هوایی در هنگام کار بر روی بالابر در نظر گرفته نشود، ممکن است حوادث جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

در دستورالعمل‌ها و استانداردهای جهانی اینطور در نظر گرفته شده که تمامی بالابرهای سیاری که در فضای باز مورد استفاده قرار می‌گیرند، تحت تأثیر باد با فشاری معادل 12.5 متر در ثانیه قرار دارند.

در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در مورد مطالعات تأثیر باد بر پایداری بالابر " کلیک کنید "

خطرات احتمالی کار در ارتفاع در هنگام وزش باد

هنگام کار در ارتفاعات، حتی جزئی‌ترین تغییر در شرایط آب و هوایی می‌تواند خطرناک باشد. باد یکی از خطرناک‌ترین عناصر جوی است که می‌تواند کارگران را در ارتفاع (بخصوص بر روی بالابر) تهدید کند.

سقوط بالابر

از رایج‌ترین اتفاقاتی که در هنگام وزش باد ممکن است رخ دهد عبارتست از :

  • خطر سقوط

خطر سقوط از ارتفاع بر اثر وزش باد، می‌تواند یک تهدید جدی باشد که سالانه جان بسیاری از افراد را به خطر می‌اندازد. در این شرایط اگر از تجهیزات بی کیفیت استفاده شود و یا بالابر روی سطح مستحکمی قرار نگرفته باشد، این خطر دو چندان می‌شود.

  • خطر واژگونی بالابر

گاهی شدت باد و یا عوامل دیگری نظیر قرار گرفتن بالابر در شیب ناایمن و یا عدم استقرار جک‌های جانبی، ممکن است باعث واژگونی بالابر شود.

  • خطر سقوط یا معلق شدن ابزارها

وزش باد می‌تواند باعث شود تا ابزارها از دست کارگران بیفتند و به سایرین صدمه بزند. همچنین بر اثر شدت باد ممکن است اجسامی در هوا معلق شوند که برخورد آن‌ها با افراد، ممکن است خطر آفرین باشد.

  • خطر کاهش قدرت دید

وزش باد و گاهی گرد و غبار در هوا، می‌تواند باعث کاهش دید افراد شود به طوری که فرد قادر به ادامه‌ی کار نیست که در این شرایط لازم است به سرعت کار متوقف شود.

کاهش قدرت دید در باد

مقاومت بالابرهای نفری در برابر باد چقدر است ؟

بالابرها با توجه به طراحی و ویژگی‌های آن‌ها، مقاومت متفاوتی در برابر باد از خود نشان می‌دهند. بالابرهای ستونی و ریلی عموماً سبک هستند و مقاومت کمتری در برابر باد دارند، در حالی که بالابرهای آکاردئونی به دلیل وزن بیشتر، مقاومت بیشتری دارند.

بالابرهای پشت کامیونی و بوم لیفت عموماً سازه‌های بهتری برای مقاومت در برابر باد دارند. همچنین، سرعت تحمل باد برای بالابرهای بلند مرتبه بسته به نوع و ارتفاع بالابر تعیین می‌شود و سنسورهای اندازه‌گیری سرعت باد نیز در این بالابرها وجود دارد تا تجاوز سرعت باد از حد مجاز را هشدار دهند.

در ارتباط با نقش سنسورها در افزایش ایمنی بالابر می‌توانید مقاله "اهمیت سنسورهای ایمنی در بالابرها" را مطالعه بفرمائید.

ایمنی بالابر

چگونه برای کار در ارتفاع در هنگام وزش باد آماده شویم ؟

اگر شرایط شغلی شما برای کار در ارتفاع ضروری است و حتما باید در هنگام وزش باد در ارتفاع کار کنید، چند نکته ساده وجود دارد که بتوانید احتمال بروز حادثه را کاهش دهید :

 

  • به عنوان اولین نکته لازم است بدانید که بالابرها نسبت به نردبان و یا داربست، از ایمنی بیشتری برخوردار هستند. اگر برای خرید آن قادر به هزینه کردن نیستید، به اجاره آن فکر کنید. مرکز معتبر اجاره بالابر در ایران

 

  • پیش‌بینی آب و هوا را در نظر داشته باشید و در صورت امکان از کار کردن در هوای نامساعد و وزش باد، خودداری کنید.

 

  • در هنگام کار بر روی بالابر از یک مهار ایمنی (هارنس) استفاده کنید تا در صورت غافلگیری از وزش باد، از سقوط شما جلوگیری شود.

 

  • بادهای بیشتر از 18 مایل بر ساعت، می‌توانند تعادل شما را بر هم بزنند و حتی قطعات کوچک فلزی را به حرکت در آورند. اطمینان حاصل کنید که ابزارها و تمامی مواد روی پلتفرم در وضعیت ثابت و ایمن قرار دارند.

 

  • در هنگام انتخاب بالابر، با مشاوره کارشناسان شرکت تولیدکننده، اطمینان حاصل کنید که دستگاه شما برای استفاده در فضای باز مناسب است.

 

  • پیش از کار بر روی بالابر، پایه‌ها و جک‌های نگهدارنده بالابر را به درستی مستقر کنید.

 

واژگونی بالابر

  • بالابر را بر روی سطحی محکم و صاف قرار دهید.

 

  • برای جلوگیری از ورود ذرات گرد و غبار و ... به چشم، از عینک ایمنی استفاده کنید.

​​​​​​​

  • کلاه ایمنی خود را به درستی با تسمه‌هایی که دارد به زیر چانه محکم کنید زیرا ممکن است در هنگام وزش باد از روی سر شما بیفتد.

​​​​​​​

  • اگر اشیاء مسطحی مانند بنر حمل می‌کنید، توجه داشته باشید که آن‌ها مانند بادبان عمل می‌کنند و باد را با شدت پشت خود می‌گیرند که این مسئله می‌تواند باعث از دست رفتن تعادل، افتادن اشیاء و یا پاره شدن بنر شود.

​​​​​​​

  • بالابر را پیش از استفاده بازرسی کنید تا از صحت قطعات آن اطمینان حاصل کنید.

​​​​​​​

  • در هنگام کار بر روی بالابر، محدوده وزن مجاز را رعایت کنید.

​​​​​​​

  • برای استفاده از بالابر از افراد آموزش دیده استفاده کنید.

​​​​​​​

  • در هنگام وزش باد شدید، محدودیت کار در ارتفاع که در دستورالعمل شرکت سازنده بالابر آمده است را رعایت فرمائید.

 

بالابر گلخانه ای دو ریل

جمع بندی

کار در ارتفاع در هنگام وزش باد می‌تواند به یک فعالیت خطرناک تبدیل شود. ایمنی کارگران در این شرایط بسیار مهم است و نیاز به آموزش، تجهیزات ایمنی، ارزیابی شرایط آب و هوایی و مراقبت از سلامت کارگران دارد.

برنامه‌های ایمنی به عنوان جزء حیاتی از هر فعالیت در ارتفاع باید به خوبی طراحی و اجرا شوند تا حوادث و صدمات جلوگیری شود و ایمنی کارگران تضمین شود.




Contact us

Factory :

13th St. , Oshtorjan Ind. Zone , Esfahan , Iran

Tel:          +98 (31) 910141

Fax:         +98 (31) 32245574

E-mail:     info@claier.ir

fb  instagram  plus  linkedin  aparat icon color black yellow

Aseman Machine Asia Co

Aseman Machine Asia Co. is the first and largest manufacturer of scissor lifts in Middle east with more than 30 years of experience. This company also design and produces wagon screw jacks, dock levelers and etc. CLAIER is the brand of this company's products. In recent years, Aseman Machine Asia has become an official distributor of great European companies like ISOLI of Italy and Niftylift from England too in order to satisfy wide range of customers with various applications.

Scroll to Top