Category: مقالات

چگونگی انتخاب مناسب‌ترین همسطح‌کننده بارانداز (داک لولر) جهت انبار و سردخانه

داک لولر

داک لولر، همسطح‌کننده بارانداز یا رمپ بارگیری، همگی از اسامی یکی از تجهیزات ضروری بارگیری و تخلیه بار در انبارها، سردخانه‌ها، بنادر و اسکله‌ها و بسیاری از صنایع دیگر بحساب می‌آید.

از آنجا که معمولا سطح قسمت تخلیه و بارگیری با سطح وسایل حمل بار یکسان نیست، همسطح‌سازی این سطوح یکی از روش‌های بهینه‌سازی فرآیند بارگیری و تخلیه به حساب می‌آید.

داک لولر، به عنوان یک پل رابط میان سطح بارانداز و قسمت عقبی وسیله‌ی نقلیه مورد نظر، امکان حرکت وسایل بارگیری و تخلیه مانند لیفتراک و ... را بین محل مورد نظر و وسیله‌ی نقلیه فراهم می‌کند. به عبارت ساده‌تر، همسطح‌کننده شکاف و اختلاف سطح بین محل بارگیری و وسیله‌ی نقلیه را پُر می‌کند.

قسمت انتهایی همسطح‌کننده متحرک بوده و بوسیله‌ی لولا به دستگاه متصل می‌باشد. (که به آن LIP) گفته می‌شود و دستگاه بوسیله‌ی نیروی جک‌های هیدرولیکی در راستای عمودی نسبت به سطح بارانداز، بالا و پایین می‌رود.

همچنین می‌توانید در مقاله‌ای دیگر با انواع همسطح کننده آشنا شوید.

اهمیت داک لولرها در صنایع

همسطح‌کننده بارانداز (داک لولر) با افزایش کارایی و سرعت، جلوگیری از آسیب به افراد و تجهیزات و بارها و ارتقاء ایمنی، عملیات بارگیری و تخلیه را تسهیل می‌کند. امروزه وجود چنین وسیله‌ای برای کسب و کارها بخصوص صنایع وابسته به تخلیه و بارگیری، بسیار ضروری و مهم است.

همسطح کننده

در مورد مزایای استفاده از انواع همسطح‌کننده‌ها، در آینده مقاله‌ای تخصصی تهیه و منتشر خواهد شد. اما بطور خلاصه بهتر است بدانید، استفاده از این وسیله در فرایند بارگیری و تخلیه تحول بزرگی ایجاد خواهد کرد.

چطور همسطح‌کننده مناسبی را برای انبار و سردخانه خود انتخاب کنیم ؟

به منظور اینکه تعیین کنید به چه نوع همسطح‌کننده‌ای نیاز دارید، به نکات زیر توجه کنید :

  • نیازهای خود را تعیین کنید.

اولین چیزی که باید مشخص کنید، این است که در یک همسطح‌کننده‌ی بارانداز به دنبال چه چیزی هستید؟ حداکثر وزن بارهای شما چقدر است ؟ آیا به طور مکرر از داک لولر استفاده می‌شود ؟ و سایر سوالاتی که لازم است پیش از انتخاب همسطح‌کننده، پاسخ داده شوند.

همچنین باید محیط عملیاتی خود را در نظر بگیرید. برخی از صنایع نیازهای منحصر به فردی مانند الزامات خاص شستشو، آب و هوای بسیار سرد یا بسیار گرم و ... داشته باشند. به منظور پیش‌بینی نیازهای آینده، باید فراتر از عملیات فعلی خود نگاه کنید. ممکن است امروز با کمی هزینه‌ی بیشتر، بتوانید همسطح‌کننده‌ای متناسب با نیازهای آینده‌تان داشته باشید که در این صورت سرمایه‌گذاری مثبتی انجام داده‌اید.

بارگیری و تخلیه

  • طول همسطح‌کننده

طول همسطح‌کننده یک عامل تعیین کننده در حداکثر شیب قابل اجرا و میزان بار قابل انتقال روی آن است. این شیب باید کمتر از حداکثر توان ظرفیت تحمل داک لولر باشد.

اگر تفاوت سطح زیادی بین وسیله‌ی نقلیه و محل بارگیری و تخلیه وجود داشته باشد، همسطح‌کننده نیز باید از طول بیشتری برخوردار باشد. همچنین اطلاع از طول همسطح‌کننده در آماده‌سازی جایگاه مناسب برای نصب آن حائز اهمیت است.

پیش از استفاده از همسطح‌کننده، لازم است حداکثر شیب مورد نیاز و وزن بار مورد نیاز برای جابجایی را مشخص کنید. همچنین ممکن است با توجه به شرایط محیطی، نیاز داشته باشید طول متفاوتی نسبت به مدل‌های متداول داشته باشید که این مسئله را باید با کارشناسان این حوزه در میان بگذارید.

ارتباط با کارشناسان حوزه‌ی همسطح‌کننده (داک لولر)

  • عرض همسطح‌کننده

همسطح‌کننده‌ها معمولا در عرض‌های استانداردی در کشورهای مختلف ساخته می‌شوند که برای اکثر کاربردها مناسب است. با این‌حال، بنابر درخواست کارفرما و نیاز، قابلیت سفارشی سازی در ابعاد تا حد استاندارد وجود دارد.

عرض همسطح‌کننده تا حد زیادی به عرض وسیله‌ی نقلیه‌ی حمل بار، ابعاد و اندازه‌های بار و فضای در دسترس بستگی دارد. گاهی می‌توان با بررسی و مشاوره با کارشناسان خبره، از یک فضا برای نصب تعداد بیشتری همسطح‌کننده با عرض‌های کوچک‌تر و در نتیجه افزایش سرعت و عملکرد بارگیری و تخلیه استفاده کردم.

رمپ بارگیری

  • ظرفیت تحمل بار همسطح‌کننده

ظرفیت، یکی از اساسی‌ترین خصوصیات در هنگام انتخاب داک لولر است. یک انتخاب نادرست می‌تواند منجر به بروز همچنین خسارات جانی و مالی زیادی شود.

همسطح‌کننده‌ها با ظرفیت‌های تحمل بار متفاوتی تولید و نصب می‌شوند. بنابراین یکی از مواردی که لازم است پیش از سفارش این دستگاه در نظر داشته باشید، تعیین میزان بار عبوری از روی همسطح‌کننده می‌باشد.

به منظور تعیین ظرفیت حمل بار مورد نیاز، مهم است مجموع وزن عبوری از روی داک لولر که شامل وزن کلی کالاها، وزن وسیله‌ی جابجایی (لیفتراک، استاکر و ...) و هر عامل تعیین کننده در افزایش وزن را در نظر بگیرید.

در برخی شرایط لازم است داک لولری با حداکثر ظرفیت تحمل بار ممکن انتخاب کنید. این شرایط عبارتند از، حرکت لیفتراک با سرعت بالا همراه با ترمز ناگهانی، استفاده‌ی بسیار زیاد و مکرر، حمل با لیفتراک یا ... با چرخ‌های کوچک.

برای انتخاب همسطح‌کننده مناسب خود نیاز به کمک دارید ؟ همین امروز با کارشناسان ما تماس بگیرید. بیش از 40 سال تجربه در عرصه تولید انواع داک لولر و بالابر مخصوص جابجایی و حمل کالا و خدمات.

  • میزان گسترش لبه‌ی متحرک (Lip)

لیپ یا قسمت متحرک همسطح‌کننده که بر روی کف وسیله‌ی نقلیه قرار می‌گیرد، باید حداقل به میزان 4 اینچ قابلیت گسترش به داخل وسیله‌ی نقلیه داشته باشد. بر اساس نظر سازمان استاندارد جهانی (ANSI) یک لیپ استاندارد 16 اینچ است که 12 اینچ آن جلوی ضربه‌گیر (بامپر، Bumper) بیرون می‌آید.

ممکن است برای تطبیق تنظیمات ویژه پله و درب عقب در برخی وسایل نقلیه، لبه‌های بلندتری لازم باشد که این موارد می‌تواند بصورت سفارشی و پس از مشورت با کارشناسان عملی شوند.

همسطح کننده کلایر

  • سیستم کنترل و فعالسازی

سادگی استفاده و مکانیزم عمل داک لولر را در نظر بگیرید. فعالسازی و کنترل دکمه‌ای در همسطح‌کننده‌ها، از ارگونومیک‌ترین و ایمن‌ترین نوع سیستم‌های فعالسازی و کنترل همسطح‌کننده است. با استفاده از این سیستم و تنها با یک تابلوبرق و فشردن کلید مورد نظر، می‌توان بالا و پایین کردن همسطح‌کننده و باز و بسته شدن لیپ را کنترل کرد.

ارگونومی چیست ؟ " مطالعه کنید "

در برخی موارد ، در کنار این سیستم، فعالسازی دستی یا فنری هم وجود دارد که تنها زمانی استفاده می‌شود که برق در دسترس نبوده و یا شرایط خاصی وجود دارد.

  • ظرفیت و تطبیق با محیط

در برخی اسکله‌ها و بنادر، ممکن است به منظور حفاظت از همسطح‌کننده و عملکرد صحیح آن، از آب‌بندی‌های خاصی استفاده شده باشد. در تأسیسات سرد مانند سردخانه‌ها، لازم است عایق‌بندی به خوبی انجام گرفته باشد.

تراکم در سطح زیرین همسطح‌کننده باعث خوردگی و مشکلات ساختاری می‌شود. عایق‌بندی، به جلوگیری از متراکم شدن هوای گرم‌ بیرونی در سطح زیرین داک لولر کمک می‌کند. همچنین با به حداقل رساندن اتلاف هوای سرد، باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود.

  • مکانیسم حرکتی

همسطح‌کننده‌ها از لحاظ مکانیسم حرکت به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند از جمله رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به همسطح‌کننده‌های دستی، هیدرولیکی و یا پنوماتیکی اشاره کرد.

در انواع دستی، همینطور که از نام آن مشخص است، باز و بسته شدن همسطح‌کننده با استفاده از نیروی دست اتفاق می‌افتد. در حالیکه در نوع هیدرولیکی، این کار با توان روغن و سیستم هیدرولیک انجام می‌شود و در همسطح‌کننده‌های پنوماتیک، باز و بسته شدن شیب با توان باد و سیستم پنوماتیک انجام می‌شود.

انواع همسطح کننده را بیشتر بشناسید. " مطالعه بیشتر "

ایمنی داک لولر

  • ایمنی همسطح کننده

اطمینان حاصل کنید که داک لولر انتخابی دارای ویژگی‌های ایمنی کافی از جمله تیرهای نگه‌دارنده‌ی ایمنی، موانع سقوط، محافظ‌های پا و دیگر مکانیزم‌ها برای جلوگیری از حوادث در حین بارگیری و تخلیه باشد.

خطراتی مانند سقوط فرد یا لیفتراک یا بارها، خطر لیزخوردن روی همسطح‌کننده و سایر خطراتی که وجود دارد را می‌توان با تمهیداتی از طرف تولیدکننده و همچنین رعایت برخی نکات توسط استفاده‌کنندگان از این وسیله‌ی کاربردی برطرف کرد.

تولید محصول حساسی مانند همسطح‌کننده، نیازمند تخصص و سابقه‌ی بالایی می‌باشد که بسیاری از تولیدکنندگان حال حاضر کشور فاقد آن می‌باشند. همچنین پس از تحویل محصول، خدمات نصب، سرویس و تعمیرات همسطح‌کننده، از دغدغه‌های اکثر صاحبان صنایع است.

شرکت کلایر، با بیش از 40 سال سابقه در عرصه‌ی طراحی، تولید و تأمین انواع بالابر و همسطح‌کننده، توانسته محصولاتی با کیفیت جهت ارتقاء ایمنی و بهره‌وری صنایع تولید و همچنین واحد مجزایی جهت ارائه‌ی خدمات نصب و تعمیرات راه‌اندازی کند.

داک شلتر

  • تجهیزات جانبی جهت ایمنی و کارایی بیشتر

به عنوان یک استاندارد، همسطح‌کننده‌های کلایر به محافظ انگشتان پا مجهز هستند. این حفاظ‌ها در طرفین همسطح‌کننده نصب شده و ناحیه باز بین داک لولر و سکو را در هنگام بارگیری و تخلیه می‌پوشانند.

عایق‌ها از دیگر امکاناتی هستند که در همسطح‌کننده‌های کلایر جهت جلوگیری از اتلاف هوای سرد یا گرم در جهت جلوگیری از هدر رفتن انرژی و همچنین محافظت از همسطح‌کننده استفاده شده است.

 




Contact us

Factory :

13th St. , Oshtorjan Ind. Zone , Esfahan , Iran

Tel:          +98 (31) 910141

Fax:         +98 (31) 32245574

E-mail:     info@claier.ir

fb  instagram  plus  linkedin  aparat icon color black yellow

Aseman Machine Asia Co

Aseman Machine Asia Co. is the first and largest manufacturer of scissor lifts in Middle east with more than 30 years of experience. This company also design and produces wagon screw jacks, dock levelers and etc. CLAIER is the brand of this company's products. In recent years, Aseman Machine Asia has become an official distributor of great European companies like ISOLI of Italy and Niftylift from England too in order to satisfy wide range of customers with various applications.

Scroll to Top