Category: مقالات

تمامی نکات ایمنی که هنگام استفاده از همسطح کننده بارانداز (داک لولر) باید رعایت کنید ؟

بارگیری و تخلیه

فرآیند بارگیری و تخلیه در انبارها و سردخانه‌ها می‌تواند با خطراتی برای افراد و بارها همراه باشد. یکی از تجهیزاتی که استفاده از آن باعث کاهش احتمال بروز خطرات و حوادث حین بارگیری و تخلیه در این مکان‌ها می‌شود، همسطح‌ کننده بارانداز (داک لولر) است.

استفاده از داک لولر نیازمند رعایت برخی نکات ایمنی است که عمل به این نکات، می‌تواند ایمنی در تخلیه و بارگیری را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. در این مقاله به بررسی خطرات احتمالی در محیط‌های بارگیری و تخلیه مانند انبارها و سردخانه‌ها و همچنین نکاتی که لازم است در استفاده از همسطح‌کننده رعایت گردد، خواهیم پرداخت.

نحوه‌ی انتخاب همسطح کننده مناسب برای کسب و کار شما

خطرات احتمالی هنگام بارگیری و تخلیه

اسکله‌ها و محل‌های بارگیری و تخلیه، بدون شک از خطرناک‌ترین مناطق یک انبار یا سردخانه هستند. این فرآیند گاهی می‌تواند برای لیفتراک‌ها، اپراتورها و کارگران و حتی سایر افراد فاجعه‌بار باشد. سقوط از محل بارگیری ممکن است باعث 3 تا 6 ماه از کار افتادگی، صدمات جدی و یا حتی مرگ شود.

بیشتر این حوادث صرفا به دلیل سهل انگاری و عدم رعایت پروتکل‌های ایمنی و اقدامات احتیاطی و یا حتی استفاده از تجهیزات بدون کیفیت و فاقد ایمنی لازم، اتفاق می‌افتد.

در ادامه شایع‌ترین خطرات و حوادثی که در هنگام استفاده از همسطح‌کننده ممکن است رخ دهد را مرور می‌کنیم :

  • لیز خوردن

از آنجا که اکثر همسطح‌کننده‌ها در محیط‌های بیرونی مورد استفاده قرار می‌گیرند، ممکن است بر اثر عواملی از جمله بارش باران یا برف و همچنین ریختن آب یا روغن روی آن‌ها، تبدیل به محلی خطرناک شده و احتمال لیز خوردن افزایش یابد.

همچنین اگر همسطح‌کننده کیفیت خوبی نداشته باشد، بر اثر سایش و گذشت زمان، ممکن است لغزنده شود.

سقوط از سکوی بارگیری

 

  • سقوط و افتادن از لبه‌ی سکو

عوامل زیادی ممکن است باعث سقوط از سکوی بارگیری و تخلیه شوند. عواملی مانند تاریک بودن محل، مشخص نکردن لبه‌ی سکو با علائم و یا رنگ متفاوت، سهل‌انگاری و بی احتیاطی در هنگام راندن لیفتراک و .... سقوط از لبه‌ی سکوی بارگیری از شایع‌ترین و خطرناک‌ترین حوادث در بارگیری و تخلیه می‌باشد.

سقوط لیفتراک

 

  • له شدگی و گیر کردن بین وسیله‌ی نقلیه و سکو

گاهی ممکن است حین بارگیری و تخلیه، خودرو حرکت کند که در این صورت ممکن است حوادثی مانند گیر سقوط فرد، لیفتراک و یا گیر کردن بین خودرو و سکو اتفاق افتد.

همچنین در صورتی که نکات ایمنی رعایت نشوند، ممکن است دست، پا و یا عضو دیگری از بدن کارگران در همسطح‌کننده گیر کرده و دچار آسیب شود.

  • حمل بار اضافی

در صورتی‌که میزان بار عبوری از روی همسطح‌کننده بیشتر از ظرفیت در نظر گرفته شده برای آن باشد، ممکن است خطر سقوط، از دست رفتن ثبات و اختلال در سیستم کنترل داک لولر وجود داشته باشد.

  • قرار نگرفتن وسیله‌ی نقلیه در محل مناسب

در صورتی‌که وسیله‌ی نقلیه‌ی بارگیری یا تخلیه در محل صحیح قرار نگرفته باشد، ممکن است باعث ایجاد شکاف بین همسطح کننده و سطح وسیله‌ی نقلیه شده و این مسئله می‌تواند منجر حادثه شود.

  • سایر موارد

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، خطرات احتمالی دیگری نیز در هنگام استفاده از همسطح‌کننده بارانداز ممکن است برای افراد و یا تجهیزات بوجود بیاید. مواردی از قبیل عدم هماهنگی حرکت خودرو و باز شدن همسطح کننده، گیر کردن دست یا پا در چاله‌ی همسطح کننده، وجود شکاف بین خودرو و سکو، کافی نبودن نور و .....

مشاهده انواع همسطح‌کننده (داک لولر) " کلیک کنید "

جهت جلوگیری از بروز حوادث هنگام انجام بارگیری و تخلیه چه کنیم ؟

با وجود خطرات احتمالی ذکر شده در بالا، رعایت نکاتی که در ادامه گفته می‌شود، می‌تواند باعث کاهش وقوع حوادث ناشی از بارگیری و تخلیه در انبارها و سردخانه‌ها شود :

  • دستورالعمل‌های تولیدکننده را مطالعه کنید.

همه‌ی اپراتورها باید قبل از استفاده از همسطح‌کننده، دفترچه‌ی راهنما را مطالعه کرده باشند و با موارد ایمنی و همچنین نحوه‌ی عملکرد صحیح دستگاه آشنا باشند.

راهنمای همسطح کننده

 

  • از اپراتورهای آموزش دیده برای استفاده از همسطح‌کننده استفاده کنید.

افرادی که قصد استفاده از داک لولر را دارند، لازم است آموزش‌های ایمنی و نحوه‌ی عملکرد دستگاه را به خوبی دیده باشند. مسئولیت این آموزش‌ها برعهده‌ی کارفرما بوده و در صورت بروز حادثه و یا خسارات دیگر، نمی‌توان ابراز پشیمانی کرد.

  • محیط را تمیز نگه دارید.

همیشه فضای کاری دستگاه و همچنین محیط بارگیری و تخلیه را تمیز و خالی از زباله، نخاله و یا اشیاء خارجی نگه دارید. همچنین قطرات روغن و یا مایعاتی که ممکن است روی همسطح‌کننده ریخته باشد را به طور مداوم تمیز کنید.

تمیز نگه داشتن سطح پلاتفرم همسطح کننده، لولاهای لبه‌ی جلو و عقب و چاهک، همگی باعث جلوگیری از اختلال عملکرد دستگاه بخصوص در طولانی مدت می‌شوند.

  • از قفل‌کننده‌های وسیله‌ نقلیه (ثابت کننده یا مهار کننده) استفاده کنید.

گاهی ممکن است بر اثر حرکت لیفتراک، جایگذاری بار و یا تخلیه‌ی بار، نقص در سیستم ترمز و ...، وسیله‌ی نقلیه به طور ناگهانی حرکت کند و از جایگاه خارج گردد. وسیله‌ای به نام مهارکننده یا قفل کننده، از حرکت وسیله‌ی نقلیه هنگام بارگیری و تخلیه جلوگیری می‌کند.

گاهی حرکت خودرو می‌تواند باعث شکاف بین سکو و لبه‌ی خودرو شده و با سقوط افراد در آن، منجر به حوادث جبران ناپذیری گردد.

بارگیری و تخلیه

 

  • از نوار ایمنی با رنگ متمایز (ترجیحا شبرنگ) برای شناسایی مسیر، درب‌ها و جایگاه بارگیری و تخلیه استفاده کنید.

نمایش مسیر مناسب جهت انجام فرآیند بارگیری و تخلیه، علاوه بر افزایش ایمنی، باعث سرعت‌ بخشیدن به کار و جلوگیری از سردرگمی می‌شود. به منظور مشخص کردن این موارد، می‌توان از نوارهای شبرنگ و یا رنگ متضاد سطح استفاده کرد.

  • هنگام ورود و یا خروج وسیله نقلیه به محوطه، از دستگاه فاصله بگیرید.

گاهی راننده ممکن است به علت عدم تمرکز، سختی محل و ... قادر به دیدن شما نباشد. بنابراین پیش از ورود خودرو به محل، در جایگاه مناسب قرار بگیرید.

  • در صورت وجود شخص در زیر و یا جلوی دستگاه،از کار کردن با دستگاه خودداری نمایید.

اگر فرد دیگری برای نظافت، تعمیر و یا سایر دلایل در زیر دستگاه است. در این هنگام استفاده از دستگاه می‌تواند باعث بروز حادثه شود. همچنین در هنگام فعال بودن دستگاه از نزدیک کردن دست یا پا به دستگاه خودداری کنید.

  • لبه متحرک دستگاه و سطح بارگیری وسیله نقلیه بایستی حداقل به اندازه 10 سانتیمتر، برروی هم قرار گرفته باشند.

تا زمانی که لبه متحرک بر روی سطح وسیله نقلیه قرار نگرفته باشد (سطح وسیله نقلیه به عنوان سطح اتکا می‌باشد)، بارگیری را شروع نکنید. منتظر بمانید تا وسیله‌ی نقلیه در جایگاه مناسب قرار گیرد، سپس مهارکننده را متصل، شیب دستگاه را با استفاده از کنترل‌های موجود تنظیم کرده و سپس اقدام به عبور بار کنید.

ایمنی همسطح کننده

 

توجه : هیچگاه هنگامی که بار روی همسطح کننده است، اقدام به بالا و پایین بردن آن نکنید !!

  • در صورتیکه ارتفاع وسیله نقلیه بیش از مقدار مجاز بالاتر از سطح سکو و یا پایینتر از سطح سکو باشد، مجاز به استفاده از دستگاه نمی‌باشید.

معمولا حداکثر اختلاف ارتفاع بین وسیله‌ی نقلیه و سکو، در دفترچه‌ی راهنمای تولیدکننده درج شده اشت. بنابراین لازم است به آن توجه داشته باشید و یا با تولیدکننده مشورت کنید.​​​​​​

  • از انتقال بار بیشتر از ظرفیت اسمی دستگاه خودداری کنید.

از آنجا که هر همسطح‌کننده‌ای دارای ظرفیت تحمل بار مشخصی می‌باشد، نباید بار بیشتر از آن محدوده روی آن گذاشت. همچنین توصیه می‌شود با را روی همسطح کننده رها نکنید. (همسطح‌کننده‌ها وسیله‌ی انتقال بار هستند، نه نگهداری بار)

  • هیچگاه اقدام به تعمیر خودسرانه دستگاه ننمایید.

تعمیر همسطح‌کننده‌ها هم مانند سایر ماشین آلات صنعتی، یک کار بسیار تخصصی و نیازمند مهارت و دانش مرتبط می‌باشد. بنابراین حتی برای تعمیر کوچکترین قسمت دستگاه را بوسیله تکنسین ماهر تعمیر نمایید.

تعمیر داک لولر

 

  • هیچگاه دستگاه را در حالت کاری ترک ننمایید. بعد از پایان کار برق اصلی تابلو برق را قطع کنید.

 

  • پس از پایان استفاده از دستگاه لبه متحرک آن را در حالت کاملاً جمع شده قرار داده و دستگاه را با سطح سکو همسطح نمایید و دکمه Emergency (کلید قارچی توقف اضطراری) را فشار دهید.

 

  • در هنگام بارگیری و یا تخلیه لازم است پوشش ایمنی مناسب داشته باشید.

افرادی که در محل بارگیری و تخلیه حضور دارند بخصوص اپراتورهای دستگاه همسطح کننده، لازم است از تجهیزات حفاظت فردی مانند دستکش، کفش و کلاه ایمنی استفاده کنید.

  • دستگاه همسطح‌کننده را به طور منظم بازرسی و در صورت نیاز به تعمیر، آن را به کارشناس مربوطه اطلاع دهید.

نگهداری صحیح از داک لولر یکی از روش‌های افزایش طول عمر دستگاه و همچنین حفظ عملکرد آن است. در صورت نیاز به سرویس و تعمیر دستگاه خود می‌توانید با تیم متخصص رندیک، ارتباط بگیرید. جهت دریافت راهنمایی و ارتباط با ما روی کلمه " تماس با کلایر " کلیک کنید.

همسطح کننده کلایر

جمع بندی

استفاده از همسطح کننده‌های بارانداز امری ضروری و اساسی در عملیات بارگیری و تخلیه است، اما برای جلوگیری از تصادفات و حفظ ایمنی، نیاز به پیشگیری و اجرای دقیق دستورالعمل‌های ایمنی است.

این اقدامات نه تنها از ایمنی کارکنان بلکه از سلامت تجهیزات و محموله‌ها را نیز حفظ می‌کنند و به بهره‌وری در عملیات بارگیری و تخلیه در انبارها، سردخانه‌ها، اسکله‌ها و بنادر و تمامی محیط‌های دیگر کمک می‌کنند.




Contact us

Factory :

13th St. , Oshtorjan Ind. Zone , Esfahan , Iran

Tel:          +98 (31) 910141

Fax:         +98 (31) 32245574

E-mail:     info@claier.ir

fb  instagram  plus  linkedin  aparat icon color black yellow

Aseman Machine Asia Co

Aseman Machine Asia Co. is the first and largest manufacturer of scissor lifts in Middle east with more than 30 years of experience. This company also design and produces wagon screw jacks, dock levelers and etc. CLAIER is the brand of this company's products. In recent years, Aseman Machine Asia has become an official distributor of great European companies like ISOLI of Italy and Niftylift from England too in order to satisfy wide range of customers with various applications.

Scroll to Top