Category: مقالات

داستان واقعی ؟! اگر جک بالابر در ارتفاع از کار بیفتد چه کنیم ؟

جک بالابر هیدرولیکی چیست ؟

جک بالابر هیدرولیکی یا همان بالابر هیدرولیکی به طور کلی دستگاهی پرکاربرد به منظور انتقال افراد و تجهیزات به ارتفاع است که بسته به نوع بالابر، ممکن است ظرفیت تحمل بار و ارتفاع دسترسی متفاوتی داشته باشد. در صورتی که تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با اجزاء و عملکرد و انواع جک بالابر هیدرولیکی دارید می‌توانید مقاله " بالابر هیدرولیکی چیست " را مطالعه فرمائید.

تصور اینکه بر روی بالابر که با نام جک بالابر هم شناخته می‌شود، در ارتفاع مشغول فعالیت هستید و پس از اتمام این کار سخت، قصد پایین آوردن بالابر را دارید اما بالابر از حرکت ایستاده و کار نمی‌کند، کابوسی است که هیچکس نمی‌خواهد به واقعیت بپیوندد.

حادثه بالابر در ارتفاع

اما سالانه مواردی از این دست در سرتاسر دنیا اتفاق می‌افتد و خرابی و توقف بالابر در ارتفاع ظاهرا امری اجتناب ‌ناپذیر است.

خرابی جک بالابر، ممکن است برای هر نوع بالابری اتفاق بیفتد. بالابر الکتروهیدرولیک، بوم لیفت‌ها، بالابرهای آکاردئونی یا دکلی (ریلی) و سایر انواع بالابر ممکن است دچار اختلالاتی شوند که منجر به از کار افتادن آن‌ها در ارتفاع شود.

در چنین شرایطی آگاهی از اقدامات ایمنی و عملکردی ضروری برای حفظ سلامت خود و دیگران در این شرایط بسیار حائز اهمیت است. در ادامه این مطلب به بررسی اقدامات ضروری در صورت از کار افتادن بالابر در ارتفاع می‌پردازیم.

چه خطراتی ممکن است هنگام از کار افتادن جک بالابر رخ دهد ؟

با توقف و از کار افتادن جک بالابر هیدرولیکی در ارتفاع، خطراتی ممکن است برای افراد داخل سکوی بالابر و همچنین افرادی که روی زمین هستند، رخ دهد.

از جمله خطراتی که برای افراد داخل سکوی بالابر ممکن است رخ دهد می‌توان به سقوط فرد از بالابر، واژگونی بالابر و .... اشاره کرد.

همچنین برای افراد روی زمین ممکن است خطراتی از جمله سقوط اشیاء از ارتفاع و اصابت با آنان و یا در صورت واژگونی جک بالابر، افتادن آن روی افراد اتفاق بیفتد.

علاوه بر موارد ذکر شده، خطرات دیگری از جمله خطوط برق، شرایط آب و هوایی نامساعد و برخورد با موانع در ارتفاع هم ممکن است رخ دهند.

برق گرفتگی در ارتفاع

شایع‌ترین دلایل توقف بالابر نفربر در ارتفاع

توقف جک بالابر در ارتفاع می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد که برخی از آن‌ها به نقص فنی و برخی دیگر به اشتباهات انسانی یا شرایط محیطی برمی‌گردند.

" چک لیست ایرادات شایع بالابر هیدرولیکی صنعتی "

آگاهی از این دلایل می‌تواند به جلوگیری از وقوع چنین حوادثی کمک کند. در اینجا به شایع‌ترین دلایل توقف بالابر در ارتفاع اشاره می‌کنیم :

  • قطع یا محدود شدن جریان برق

اگر برق بالابر به طور ناگهانی قطع شود یا ولتاژ کافی برای تأمین انرژی مورد نیاز وجود نداشته باشد، ممکن است بالابر به طور غیرمنتظره‌ای از کار بیفتد.

  • خرابی موتور بالابر

موتور بالابر، یکی از اجزاء حیاتی آن است و هرگونه خرابی یا نقص در عملکرد موتور، می‌تواند منجر به توقف جک بالابر شود. این مشکلات ممکن است ناشی از فشار بیش از حد به دستگاه، نگهداری نامطلوب و .... باشد.

  • مشکلات سیستم هیدرولیک بالابر

جک بالابر هیدرولیکی، به سیستم هیدرولیک نسبتا پیچیده‌ای مجهز است. نشت روغن، خرابی پمپ‌ها یا انسداد در سیستم هیدرولیک، می‌تواند منجر به توقف و از کار ایستادن بالابر شود.

  • خرابی زنجیرها، ریل‌ها و قطعات بالابری دیگر

در بالابرهای ریلی، سیستم ریل‌ها و زنجیرها نقش حیاتی در حرکت بالابر دارند و هرگونه خرابی، ممکن است منجر به از کار افتادن حرکت جک بالابر شود.

  • اختلال در تابلوبرق و کنترلرها

مشکلات در تابلوبرق و سیستم کنترل بالابر می‌تواند منجر به قطع ناگهانی حرکت بالابر شود. این مشکلات ممکن است ناشی از نصب و اتصال نادرست قطعات، نگهداری ضعیف و یا نقص‌های هنگام بهره‌برداری از دستگاه باشد.

تابلو برق بالابر

  • رطوبت و شرایط جوی

شرایط آب و هوایی باد و باران و یا سرما یا گرمای بیش از حد، می‌تواند منجر به عملکرد نادرست بالابر شود. این شرایط می‌تواند بر اجزاء مکانیکی و الکتریکی بالابر تأثیر گذاشته و در نتیجه باعث توقف بالابر در ارتفاع شود.

اقداماتی که در هنگام توقف بالابر در ارتفاع باید انجام دهیم

  • آرامش خود را حفظ کنید.

اولین و مهم‌ترین گام در مواجهه با چنین وضعیت مضطرب کننده‌ای، حفظ خونسردی است. اضطراب و استرس می‌تواند تصمیم‌گیری صحیح را مختل کرده و وضعیت را از چیزی که هست، بدتر کند. با حفظ آرامش، می‌توانید بهترین تصمیم‌ ممکن را بگیرید و اقدامات مناسبی با توجه به شرایط موجود انجام دهید.

  • وضعیت را ارزیابی کنید.

پس از حفظ خونسردی، باید وضعیت را به دقت ارزیابی کنید. بررسی کنید که آیا جک بالابر در موقعیتی امن متوقف شده یا خطر سقوط وجود دارد. اگر خطر سقوط وجود داشت، باید سریعا اقدامات ایمنی لازم را انجام دهید.

جک بالابر هیدرولیکی

  • تا جایی که می‌توانید، اطلاع‌رسانی کنید.

به سرعت دیگران را از وضعیت خود مطلع کنید. اگر به تلفن و یا هر وسیله ارتباطی دیگری دسترسی دارید، از آن برای اطلاع‌رسانی به همکاران و یا نیروهای امدادی استفاده کنید و اطلاعات دقیقی از محل و وضعیت خود به آن‌ها ارائه دهید. در غیر اینصورت، با فریاد زدن کمک بخواهید.

  • از تجهیزات ایمنی موجود استفاده کنید.

جک بالابر معمولا به تجهیزاتی مانند طناب ایمنی (هارنِس) و ... مجهز هستند که باید همیشه از آن‌ها استفاده کنید. اگر می‌توانید به نقطه‌ای ایمن آن را متصل کنید.

" تجهیزات حفاظت فردی هنگام کار روی بالابر "

  • تا جای ممکن از جک بالابر خارج نشوید.

اگر در ارتفاع کمی باشید، می‌توانید با تجهیزات ایمنی برای نجات خود تلاش کنید اما یکی از بزرگترین اشتباهاتی که ممکن است در ارتفاعات بالا رخ دهد، تلاش برای خروج از بالابر بدون کمک نیروهای امدادی است.

این کار می‌تواند خطرات جدی از جمله سقوط به همراه داشته باشد. بنابراین تا زمان رسیدن کمک، داخل سکوی بالابر بمانید.

ایمنی بالابر

  • از دستورالعمل‌های امدادگران پیروی کنید.

پس از تماس با نیروهای امدادی، دستورالعمل‌های آنان را به دقت دنبال کنید. امدادگران آموزش دیده‌اند تا در چنین شرایطی اقدامات مناسب را انجام دهند و می‌توانند شما را به طور ایمن از بالابر نجات دهند.

راهکارهایی جهت جلوگیری از توقف ناگهانی بالابر در ارتفاع

بهترین راه برای جلوگیری از بروز چنین وضعیتی، داشتن یک برنامه نگهداری و سرویس منظم و اصولی است. بر اساس دستورالعمل‌های سازمان ایمنی و بهداشت شغلی جهانی (OSHA) تمامی انواع بالابرها باید تحت بررسی، تعمیر و نگهداری منظم قرار داشته باشند.

این بازرسی‌ها می‌توانند روزانه، هفتگی و ماهانه باشند و مشکلات زیر را در ارتباط با خرابی جک بالابر هیدرولیک، شناسایی می‌کنند :

  • سطوح پایین سیال هیدرولیک

  • مکانیزم‌های بالاروی معیوب

  • عیوب در ساختار ظاهری بالابر

  • مشکلات منبع تغذیه و سیستم الکتریکی جک بالابر

  • مشکلات الکترومکانیکی

  • شکستگی، اتصال ناقص و خرابی کنترلرها

  • سایر موارد و عیوب بالابر

موارد ذکر شده در بالا تنها بخشی از مواردی هستند که ممکن است باعث از کار افتادن جک بالابر در ارتفاع شوند. با داشتن یک برنامه تعمیر و نگهداری قوی و منظم، می‌توانید از بسیاری مسائلی که باعث این اتفاق می‌شوند، جلوگیری کنید.




Contact us

Factory :

13th St. , Oshtorjan Ind. Zone , Esfahan , Iran

Tel:          +98 (31) 91014121

Fax:         +98 (31) 32245574

E-mail:     info@claier.ir

fb  instagram  plus  linkedin  aparat icon color black yellow

Aseman Machine Asia Co

Aseman Machine Asia Co. is the first and largest manufacturer of scissor lifts in Middle east with more than 30 years of experience. This company also design and produces wagon screw jacks, dock levelers and etc. CLAIER is the brand of this company's products. In recent years, Aseman Machine Asia has become an official distributor of great European companies like ISOLI of Italy and Niftylift from England too in order to satisfy wide range of customers with various applications.

Scroll to Top