Category: مقالات

آشنایی با اصطلاحات ضروری در صنعت بالابر متحرک هیدرولیکی

بالابر متحرک هیدرولیکی چیست ؟

بالابر متحرک هیدرولیکی یکی از انواع مهم و پرکاربرد بالابر است که در صنایع مختلف از جمله ساخت و ساز، انبارداری و حمل و نقل استفاده می‌شود.

بالابر متحرک هیدرولیکی

این نوع بالابرها با استفاده از نیروی هیدرولیکی برای جابجایی بارها و افراد در ارتفاع طراحی شده‌اند. آشنایی با اصطلاحات رایج در این حوزه می‌تواند به افرادی که قصد خرید بالابر و یا بهره‌برداری از آن را دارند کمک کند تا انتخاب هوشمندانه‌تری داشته باشند و در نهایت به صورت بهینه‌تر و ایمن‌تر از این تجهیزات استفاده کنند.

بالابرهای متحرک هیدرولیکی در انواع مختلفی از جمله بالابر آکاردئونی، بالابر ستونی یا ریلی و ... تولید می‌شوند. در ادامه این مقاله به معرفی و توضیح اصطلاحات کلیدی در صنعت بالابر و به‌طور اختصاصی بالابرهای متحرک هیدرولیکی می‌پردازیم.

شایع‌ترین اصطلاحات در مورد بالابر هیدرولیکی

آشنایی با اصطلاحات اساسی صنعت بالابر نه تنها به درک بهتر این فناوری کمک می‌کند، بلکه می‌تواند به بهبود ایمنی و کارایی استفاده از بالابرها نیز منجر شود. در ادامه به تعریف این اصطلاحات می‌پردازیم :

  • پلاتفرم (سکوی) بالابر

پلاتفرم، سبد یا سکوی کار، محلی است که اپراتور و تجهیزات برای صعود به ارتفاع و استفاده از دستگاه باید در آن قرار گیرند.

در انواع بالابر متحرک، این پلاتفرم با گنجایش و ظرفیت تحمل بار متفاوتی طراحی و تولید می‌شوند. برخی بالابرها تنها برای حضور یک نفر به همراه ابزار گنجایش دارند، در صورتی که در مدل‌هایی از بالابر متحرک هیدرولیکی تا چهار نفر قادرند همزمان در سکو قرار گرفته و در ارتفاع کار کنند.

در بالابرهای کلایر، کف پلاتفرم مجهز به نوارهای ضد لغزش است که ایمنی اپراتور را فراهم می‌آورد. این نوارها به مرور ساییده شده و باید جایگزین شوند. همچنین دور تا دور سکو، پاخور برای جلوگیری از سقوط اشیاء و همچنین گیرکردن و یا لیز خوردن افراد تعبیه شده است.

توجه: همواره کف پلاتفرم را از هرگونه روغن، گریس، مایعات و یخ‌زدگی تمیز نگه دارید.

پلاتفرم یا سکوی بالابر

  • هندریل (حفاظ) بالابر

هندریل یا حفاظ سکوی بالابر، به منظور ایمنی اپراتورها حین استفاده از بالابر در اطراف پلاتفرم تعبیه می‌شود. در بالابر آکاردئونی با باز کردن پیچ‌های هندریل در محل اتصال آن به پلاتفرم، قابلیت جداشدن حفاظ و کاهش ارتفاع بالابر جهت عبور از درب‌ها و یا پارک دستگاه وجود دارد.

توجه: حمل نفر توسط بالابر در حالی که هندریل آن باز شده است و یا پیچ‌­های آن به درستی محکم نشده است به هیچ عنوان مجاز نیست و خطر جراحات شدید و یا مرگ را در پی خواهد داشت.

  • ارتفاع دسترسی بالابر

ارتفاع دسترسی یا ارتفاع کاری، در اصل به ارتفاع بالابری (ارتفاع از سطح قرارگیری چرخ‌های بالابر تا کف پلاتفرم) بعلاوه‌ی قد نفر در حالتی که دستان خود را برای انجام کار و دسترسی بالا برده است (2متر) می‌باشد.

به عنوان مثال اگر بالابر با 14 متر ارتفاع دسترسی معرفی شود، یعنی بالابر تا 12 متر بالا می‌رود و با محاسبه‌ی قد نفر در هنگام بلند کردن دست، تا 14 متر می‌تواند دسترسی داشته باشد.

مشاهده " انواع بالابر متحرک هیدرولیکی " موجود در کشور

  • جک جانبی (جک تثبیت کننده)

ایمنی کار بر روی بالابر متحرک هیدرولیکی، مسئله‌ای بسیار حائز اهمیت است و تمامی تولیدکنندگان بالابر بدنبال استفاده از راهکارهایی جهت ارتقاء ایمنی بالابر هستند.

یکی از قطعاتی که در ارتقاء سطح ایمنی کار بر روی بالابر مؤثر است، جک جانبی می‌باشد. جک جانبی، بازوهایی فولادی در اطراف دستگاه هستند که برای حفظ تعادل بالابر بر روی سطح زمین محکم شده و از واژگونی بالابر متحرک جلوگیری می‌کنند.

جک جانبی

  • فلوکنترل

این قطعه در مسیر تخلیه‌ی روغن و جهت تنظیم فشار آن در سیستم هیدرولیک بالابر متحرک استفاده می‌شود. بصورتیکه با تنظیم آن می‌توان سرعت عملکردهای مختلف بالابر مانند پایین آمدن، بالا رفتن، سرعت باز شدن جک‌های جانبی و ... را به دلخواه کنترل نمود.

  • شیر فشار شکن

این شیر در مسیر پمپ هیدرولیک قرار می‌گیرد و نقش حفاظتی در برابر اضافه بار در سیستم هیدرولیک را برعهده دارد. به عنوان مثال، اگر باری با وزن بیش از ظرفیت مجاز روی سکوی بالابر قرار گیرد، این شیر مانع از افزایش بیش از حد فشار در سیستم هیدرولیک می‌شود.

شیر فشار شکن

  • کلید توقف اضطراری (کلید قارچی)

کلید توقف اضطراری که با نام کلید قارچی هم شناخته می‌شود، دکمه‌ای است که در مواقع اضطراری توسط اپراتور فشار داده می‌شود تا حرکت بالابر را متوقف کند و از وقوع حوادث جلوگیری شود.

کلید قارچی معمولا یک کلید قرمز رنگ در کنار دستگاه و همچنین بر روی کنترلر روی پلتفرم است.

کلید اضطراری بالابر

  • ظرفیت اسمی بالابر

ظرفیت اسمی به حداکثر وزن مجازی که بالابر متحرک هیدرولیکی قادر به تحمل آن و حفظ عملکرد مناسب خود است اشاره دارد. این ظرفیت شامل وزن افراد و هرگونه بار یا محموله‌ای است که توسط بالابر جابجا می‌شود.

ظرفیت اسمی بالابرهای کلایر معمولا بین 130 تا 500 کیلوگرم و حتی بیشتر متناسب با نیاز مشتریان قابل تغییر می‌باشد.

  • ابعاد ترافیکی بالابر متحرک

در تعریف ابعاد یک بالابر متحرک هیدرولیکی سه پارامتر ابعاد در حالت بسته شده، ابعاد در حالت باز و ابعاد ترافیکی بالابر مهم می‌باشند.

ابعاد بسته شده به معنی طول، عرض و ارتفاع بالابر در حالتی است که دستگاه هنوز شروع به بالارفتن نکرده و همچنین جک‌های جانبی بسته شده باشند. به عبارت دیگر دستگاه در محلی در حال نگهداری است.

ابعاد باز شده به معنی طول، عرض و ارتفاع دستگاه در حالتی که جک‌های جانبی باز و مستقر هستند و همچنین بالابر به حداکثر ارتفاع بالاروی خود رسیده است.

ابعاد ترافیکی مربوط به زمانی است که قصد انتقال و عبور بالابر متحرک را داریم. گاهی نیاز است تا هندریل‌ها و جک‌های جانبی از بالابر جدا شده و دستگاه بدون این قطعات از محیط‌های باریک عبور کند و یا با استفاده از وسایل نقلیه حمل شوند.

معمولا ابعاد ترافیکی، کمترین ابعاد ممکن یک بالابر متحرک هیدرولیکی بعد از باز کردن هندریل‌ها و بسته بودن جک‌های جانبی می‌باشد.

بالابر آکاردئونی کلایر

  • چرخ بالابر Non-Marking

 چرخ‌های  Non-Marking، که در فارسی به "چرخ‌های بدون علامت‌گذاری" معروف‌اند، نوع خاصی از چرخ‌ها هستند که طوری طراحی شده‌اند که هنگام حرکت روی سطوح مختلف، هیچ‌گونه علامت یا ردی از خود به جا نمی‌گذارند.

این ویژگی مخصوصاً در محیط‌های داخلی مانند تالارها، بیمارستان‌ها، هتل‌ها، مراکز خرید و سالن‌های ورزشی و ... که تمیزی و ظاهر سطح اهمیت زیادی دارد، مورد توجه قرار می‌گیرد.

معمولا این مدل چرخ‌ها از موادی مانند پلی‌اورتان، لاستیک نرم یا ترکیبات خاص دیگر ساخته می‌شوند که اثرات بدی روی سطح ندارند.

چرخ بدون علامت

کسب اطلاعات در حوزه انواع بالابرهای متحرک هیدرولیکی

کارشناسان شرکت کلایر، به عنوان یک مرجع تخصصی و تولیدکننده در حوزه انواع بالابرهای متحرک هیدرولیکی، آماده‌اند تا منابع و اطلاعات جامعی را در اختیار تمامی افرادی که به کار در ارتفاع نیاز دارند، قرار دهند.

ارتباط با کارشناسان کلایر

این اطلاعات شامل مشخصات فنی، کاربردها، مزایا و نحوه استفاده از بالابرهای مختلف است. هدف کلایر این است که به کاربران کمک کند تا بهترین انتخاب را برای نیازهای خود داشته باشند و از امکانات و ویژگی‌های بالابرها به بهترین نحو استفاده کنند.




Contact us

Factory :

13th St. , Oshtorjan Ind. Zone , Esfahan , Iran

Tel:          +98 (31) 91014121

Fax:         +98 (31) 32245574

E-mail:     info@claier.ir

fb  instagram  plus  linkedin  aparat icon color black yellow

Aseman Machine Asia Co

Aseman Machine Asia Co. is the first and largest manufacturer of scissor lifts in Middle east with more than 30 years of experience. This company also design and produces wagon screw jacks, dock levelers and etc. CLAIER is the brand of this company's products. In recent years, Aseman Machine Asia has become an official distributor of great European companies like ISOLI of Italy and Niftylift from England too in order to satisfy wide range of customers with various applications.

Scroll to Top